KOMMENTAR. Alessandro Micheles Gucci-kreationer har været allestedsnærværende i det internationale modelandskab, siden designeren overtog posten som kreativ direktør i det traditionsrige modehus i 2015 efter Frida Giannini. Selv om han har været tilknyttet modehuset siden 2002, kom forfremmelsen som en overraskelse, men heldigvis for Gucci og resten af modeverdenen, havde italienerne set rigtigt.
For siden sin første kollektion har Michele igangsat en æstetisk revolution, som har revitaliseret luksushuset på både det kreative og forretningsmæssige plan (Gucci har netop haft sin største vækstfremgang i mere end to årtier).
Gucci-designeren har tryllebundet modeverdenen og ikke mindst utallige kendte som eksempelvis Beyoncé og hendes datter, Blue Ivy, Rihanna, A$AP Rocky og Petra Collins. Personligt kan jeg heller ikke sige mig fri for at være faldet i Gucci-fælden, og de ikoniske horsebit-loafers er nu blevet mine fødders trofaste følgesvende.
De letgenkendelige designs har helt ubesværet bevæget sig fra catwalken og magasinernes modeserier ud på gaden som en kommerciel succes, hvor street style-fotograferne står i kø for at tage billeder. Og så er det efterhånden mere reglen end undtagelsen, at Gucci er i blandt de stærkest repræsenterede modehuse, når de kendte samles på den røde løber. Senest var Dakota Johnson klædt i en gotisk inspireret Gucci-kjole ved Met Gala.
Micheles store indflydelse på modebilledet har også gjort ham til aktør på Times liste over 2017’s 100 mest indflydelsesrige personer. Men hvad er det egentlig, han kan, og hvad har han gjort for at vinde kendiskærligheden?
Den nye Gucci-æra
Lad mig starte med at fastslå, at Gucci var et falmende modehus, indtil Michele kort før vintermodeugen 2015 tog over. Designet var ikke noget, som fik folk op at ringe, og salgstallene var langt fra prangende. Men nærmest på et splitsekund skete en kreativ eksplosion, da Alessandro Michele overtog designroret med mere format, end man havde turde drømme om. Og han kan med rette tilskrives æren for at have indledt en ny æra i modehuset. Ja, faktisk en ny æra i hele modebranchen.
At beskrive hans æstetik er komplekst, mest fordi den er så omfangsrig. Men skal man indkapsle hans kreative kunnen med ét ord, så bliver frygtløshed ved med at være det, der vender tilbage til mig. Designeren har givet modebranchens hang til minimalisme en forløsende fuckfinger ved at introducere den maksimalistiske stil, der bare sprudler af glæde, imens den samtidig skubber til grænser for forståelsen af, hvad god stil er… eller i hvert fald kan være.
Michele er excentrisk og pyntesyg, når han designer. Det resulterer ofte i store dyremotiver på denimjakker og jeans, bastante botaniske broderier og palietter eller rhinsten. Kollektionerne er et sammensurium af hidtil usete mønstersammensætninger og referencer. Ofte føler man, at udtrykket er taget direkte fra et renæssancemaleri. Andre gange er det farvekombinationerne, der overrasker. For eksempel sendte han en model ned ad SS17-catwalken iklædt en lilla blazer, som var stylet med et par stumpede rosa bukser, en gul højhals samt blondesokker.
Folk begærer Gucci
Men når det er sagt, formår han samtidig at iklæde Ryan Gosling og Tom Hiddleston mere nedtonede, luksuriøse jakkesæt, så de også kan være med på Gucci-holdet, når de indtager den røde løber.
Han har også skabt en capsule-kollektion med Anders And som omdrejningspunkt, og så har han tænkt luksus på nye måder ved at lukke gaden ind i spændende designsamarbejder, som sidste år bød på en kollektion med graffitimaleren Gucci Ghost og det forestående samarbejde med illustratoren Angelica Hicks, som netop er blevet annonceret.
Med andre ord har Micheles visionære tilgang rykket Gucci langt væk fra, hvad det var – dog uden at glemme dna’et, logoet og den snart 100 år lange historie. I stedet har han introduceret et miskmask af fortid og nutid, hvor det pænere preppy-look med horsebit-loafers ofte møder både disco, boheme og ikke mindst renæssance-referencerne, som står Michele så nært. Ja, nogle gange kommer alle referencerne til udtryk i ét og samme look – hvis du har set Jared Leto, så ved du, hvad jeg mener.
Trods sine ofte meget larmende designs, er Guccis kollektioner noget, som folk har lyst til at tage på. Hver style, som Michele kreerer, står ud som en it-ting. Og det faktum fordrer utvivlsomt kendiskærligheden. Gucci-kreationerne har nemlig så meget Instagram-potentiale. De larmer på en så sofistikeret, men også kraftfuld måde, at ethvert billede af en kendis iført Gucci går viralt. For som Jared Leto skriver i sin note omkring Alessandro Michele i Time: »Folk kan ikke bare lide Gucci. De begærer det«.
Og det begær er for alvor til at få øje på. Se eksempelvis, hvordan nettet eksploderer, når Beyoncé tager til NBA-kamp med en ny Gucci-taske eller lader sig fotografere i identiske Gucci-looks med sin datter, Blue Ivy. Eller når Rihanna iklæder sig en bodystocking med rhinsten fra AW17-kollektionen sammen med en smadret Gucci-tee og denimshorts under Coachella og poster et billede på Instagram med tilhørende caption: »Jeg kan ikke gå hjem endnu, for der er ikke nok, som har set mit outfit«.
At bære Gucci virker umiddelbart som en rigtig god måde at pleje sit image på.
Skønhedens mange ansigter
Men det er ikke bare tøjet i sig selv, som folk begærer. Michele har nemlig formået at skubbe til både skønhedsidealer og kønsnormer med sine catwalk-castinger, der sjældent tyer til skønhed i klassisk forstand. Han er også konsekvent i sin kønsudviskende styling, der til tider gør det svært at se, om det er et herre- eller damelook, som kommer ned ad catwalken. Og hvis der er noget, som rammer tidsånden – også blandt de kendte – så er det den slags budskaber. Bare se hvordan Cara Delevigne for nylig blev kronraget for at sende et statement om skønhedsidealer.
»Jeg vil sige noget om skønhedens forskellige ansigter. Skønhed har ingen grænser, ingen regler og ingen farve. Skønhed er som en religion, du kan inkludere alt i det«, har Michelle for nyligt sagt til Washington Post i forbindelse med kampagnen til den nye duft Gucci Bloom, som selvfølgelig også emmer af kendiskærlighed med modeller som Petra Collins, Dakota Johnson og transkønnede Hari Nef.
Til sin Resort 2017-kampagne hyrede han ligeledes den 80-årige skuespillerinde Vanessa Redgrave, ligesom Gucci også blev det første modehus, der tilsluttede organisationen Parks, som støtter firmaer i udviklingen af strategier for at respektere diversitet, seksualitet og kønsidentitet.
Og selv om Michele og Gucci i starten måtte høre for deres ofte hvide catwalks, er diversiteten også på det område langsomt begyndt at fylde mere. Senest har Gucci sendt sin Pre-Fall 2017-kampagne ‘Soul Scene’ på gaden, der udelukkende inkluderer et cast af sorte modeller. Mon ikke kendte som Beyoncé, der igennem de seneste år har været en stærk fortaler for diversiteten, hilser signalerne i den kampagne hjerteligt velkommen?
Michele har altså om nogen formået at vinde de kendtes hjerter. Både med sine politiske budskaber, men nok i særdeleshed sin æstetik, som fanger hele verdens opmærksomhed. Spørgsmålet er nu blot, hvor længe Gucci og Michele kan ride på den bølge af hype og kendiskærlighed, som florerer lige nu. Indtil videre er der ikke meget, som tyder på, at folket er færdige med Guccis makismalisme foreløbigt.
Så mon ikke vi får A$AP Rocky, Beyoncé og Blue Ivy, Rihanna, Petra Collins, Dakota Johnson, Florence Welch, Jared Leto, Anna Wintour og mange andre kendte til at hoppe i Gucci-kreationerne både på gaden, på Instagram og på den røde løber igennem de næste mange sæsoner også? Jeg tror det.
Læs også: Beyoncé og Blue Ivy fortsætter deres overdrevne Gucci-parløb