Bare fordi man netop har solgt aktiemajoriteten i firmaet til den internationale investeringsfond L Catterton, som LVMH (Louis Vuitton Möet Hennessy) er medejere af, betyder det ikke, at man ikke kan fortsætte med at sætte en solid streg under den københavner-coolness, der har præget brandet i næsten et årti. Det beviste designeren Ditte Reffstrup, da hun i dag sendte sine Ganni-engle og AW18-kollektionen ned af catwalken på Refshaleøen.
Det virkede faktisk, som om Reffstrup og co. havde en ambition om at tage endnu mere ejerskab over den danske modescene, som mærket allerede har siddet så urokkeligt på de seneste mange sæsoner (i hvert fald set med internationale modebriller) – en position som også har været drivkraften bag mærkets bredere fokus på det internationale marked.
Kollektionen blev iscenesat midt i en hyldest til Danmark. Til Købehavn. Dev Hynes, som er aktuel i Calvin Kleins seneste kampagne, havde mixet et soundtrack til showet, hvor klasssikere som Anne Linnets ‘Smuk og dejlig’ og en ultraslowversion af Liss buldrede ud af højtalerne. De danske referencer blev yderligere akkompagneret af en scenografi, hvor billeder af Den Kongelige Livgarde og kongeligt porcelæn var printet på store skillevægge, der opdelte catwalken.
Selve designet fortsatte i den retning, der har præget Ganni-universet de senere år. Det kan diskuteres, i hvor omfattende grad Reffstrup arbejder efter at opnå en strømlinet rød tråd, men det er i virkeligheden heller ikke en nødvendighed. Reffstrups kollektion formåede nemlig med den sædvanlige overlegenhed at ramme ned i en række af tidens mest toneangivende tendenser. Eksempelvis var både udpræget sportswear og feminine silkekjoler med botaniske detaljer taget med i kollektionen.
Klara Kristin var første model på catwalken iklædt en croppet læderjakke med rulamskrave. Den var stylet med et af Gannis nye bud på den hypede signatur-t-shirt. På fødderne sad modens allestedsnævrende cowboystøvle.
Herefter fulgte blandt andet et brunternet og blåt oversize jakkesæt, der vil tænde op i enhver business-kvindes købelyst. Jakkesættene var stylet med Gannis bud chunky sneakers. Der var også denimsættet med de høje slidser i buksebenene og feminine volumniøse detaljer på skjorten under denimjakken, samt en feminin blondekjole med dyb udskæring i babyblå, som stylet med sneakers fik helt ny betydning.
Kollektionen blev afrundet af Emma Leth, der gjorde sin entre i en rosafarvet denimheldragt. En heldragt, der på mange måder indkapslede hele kollektionen: Gannis AW18-kollektion er cool, tilgængelig og ikke mindst anvendelig, men har stadig et twist over sig. Og så markerer kollektionen Gannis bestræbelser på at være Danmarks, måske Skandinaviens, it-brand numero uno.
Showets højdepunkt
Det er fedt, at Ganni sæson efter sæson formår at skabe så meget hype og tiltrække så stort et publikum. Det siger alt om mærket og den æstetik, som Reffstrup bringer til bordet. På første række i dag sad blandt andre samtlige store skandinaviske influencers og it-piger. Også streetstyle-dronningen Veronika Heilbrunner var til stede, ligesom Dev Hynes naturligvis også var det.
Showets største overraskelse
Når man netop er blevet overtaget af en international investeringsfond, virkede det både overraskende, men også befriende, at hele kollektionens tematik var gennemsyret af danske referencer. Lad os håbe, at Ganni forbliver på den købehavnske modeuges showkalender længe endnu.
Læs også: All hail Heliot Emil
Se hele vores dækning af Copenhagen Fashion Week HER.