Turbulenze – kortvarig medicin til folket
Med kitler, kjoler og paryk entrerede sjællandske Turbulenze det lille århusianske spillested Gyngens festklædte scene under parolen “Musik er Medicin”. Men desværre var bandets medbragte musikalske medikamenter kun momentvis opkvikkende denne lørdag aften.
Turbulenze havde dog også lidt besynderligt valgt at lægge vejen forbi spillestedet i forbindelse med personalet på Gyngen og Musikcaféens årlige sommerfest. Dette tiltrak dog en forholdsvis stor skare af mennesker til stedet, der omvendt ikke havde den store lyst til interaktion og fordybelse i Turbulenze’ ellers udmærkede rockede lydbillede.
Instrumenteringen fejlede ellers ikke noget hos Roskilde-kvartetten denne aften. I guitarist Dannie ‘The Man’ har Turbulenze en kompetent guitarist, der formår at servere soli med både elegance og tilpas længde, og i forsanger Joey besidder bandet, i kraft af hans ru og lettere hærgede stemme, en til genren fint passende vokal, der samlet er med til at løfte bandets 80’er inspireret stadion-rock op på et pænt niveau.
Men instrumentering gør det ikke alene; for hvad Turbulenze har i instrumentering mangler de i høj grad i det samlede musikalske udtryk. Som lytter på Gyngen blev man præsenteret for alt fra covernumre af tema-sangen fra Pulp Fiction til hurtige punk-rocknumre med poppede omkvæd, der gjorde det noget svært at finde en egentlig rød tråd i Turbulenze’ musik.
Ovennævnte betragtning bliver måske mere markant trukket op i betragtning af publikums generelt manglende interesse for det pågældende band; dette synes i hvert fald at gælde for Turbulenze’ vedkommende, der dog ikke kan beskyldes for manglende energi eller entusiasme på scenen. Snarere at bandets motto, “Musik er Medicin”, alt i alt ikke havde den store smittende virkning på Gyngens ‘patienter’ denne aften.