Thomas Fehlmann

I 80’erne var Thomas Fehlmann medlem af Neue Deutsche Welle-bandet Palais Schaumburg. I dag – 20 år efter bandets opløsning – arbejder han med en form for instrumentalmusik, der blander ele-menter fra et bredt spektrum af elektroniske genrer.

Hans seneste album ‘Lowflow’ åbner med den kantede ‘Goldhaar’. Over en bund af ambient-agtige klangflader og et diskret beat hakker sært opklippede samples af sted og tilfører nummeret et både kantet og ildevarslende udtryk. Hele albummet igennem arbejder Fehlmann konsekvent med denne form for kontraster: Blød strygersovs møder skrattende noise-lyde, og det rytmiske fundament svinger mellem akavet snublende beats og tilbagelænede hiphop-grooves.

Midtvejs sidder man så pludselig og vipper med foden, fordi funky numre som ‘Hana’ og ‘Alice Springs’ ubemærket har sneget sig ind på en, uden at lydbilledet er blevet mindre eksperimenterende af den grund.

Når kedsomheden lurer lige om hjørnet, er Fehlmann i stand til at hive en ny overraskelse op af posen, så ‘Lowflow’ aldrig ender som lounge-agtigt lydtapet. Og selv når støjlydene svirrer én om ørerne, swinger det netop nok til, at det ikke bliver meningsløs avantgardisme.

‘Lowflow’ er et spændende album, der afslører nye facetter ved hver gennemlytning: Intelligent ryt-misk musik – anbefales varmt til alle nysgerrige sjæle.

Thomas Fehlmann. 'Lowflow'. Album. Plug Research / VME.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af