TG Mauss
Det er som en god efterårseftermiddag. Solen står lavt, skærer sig ind i stuen og deler gulvet i to. Lys og skygge. Teen trækker, og bordet er dækket af brætspil. Ludo eller Scrabble. Det er netop der imellem, den tyske indietronica-producer TG Mauss balancerer. Mellem lette, farverige melodier og småsøvnige langstrakte kompositioner. Mellem elegant tilgængelig pop og en konstant vibrerende kompleksitet.
Mauss, der også udgør halvdelen af Düsseldorf-duoen Tonetraeger og udgiver 12″-er under navnet Twig, har en fin produktionsfornemmelse og formår at få blandingen af guitar, xylofon, synths, samplede beats og clicks og konkretoptagelser af eksempelvis fuglefløjt og lyde fra en frisørsaks til at gå op i en frydefuld enhed.
Mest velgørende er det, at han som en af de få mandlige producere i traditionen rent faktisk har sin stemme med sig på flere niveauer. Udover den knækkede naive vokal, som ofte præger electronica’en, når den skal løftes med ord, har Mauss’ stemme også imponerende æteriske kvaliteter, der når såvel det Brian Eno-lignende i det flot flydende ‘Real’ og det nænsomt forførende i titelnummeret ‘Mecahnical Eye’.
Vokal-arbejdet begrænser sig til cirka halvdelen af albummets 12 skæringer, og det efterlader plads til mere langstrakte musikalske udfoldelser, hvor fine melodiske loops gentages og udfoldes med stor finesse.
“One step back, and one step ahead”, synger Mauss selv på åbningsnummeret. Sad han med ved mit te-bord en hyggelig efterårseftermiddag, ville han helt sikkert vinde et træk til.