The Orb
‘Doctor of electronic sounds’, Alex Paterson, har siden The Orbs klassiske debutalbum ‘The Orb’s Adventure Beyond the Ultraworld’ udkom i 1991 været manden, der forskede i og udviklede den rene elektroniske musik. Doktorgraden var i hus lige fra start.
Den langsomme og sfæriske lyd, hvor man med dub, svævende rytmer og hypnotiske klangflader bringes ind i et særligt himmellegeme – orb – har Paterson ikke mistet grebet om. Den klassiske The Orb-lyd er på ‘Okie Dokie It’s the Orb On Kompakt’ reproduceret pletfrit i numre som ‘Traumvogel’ og ‘Tin Kan’. Numre som illustrerer Patersons formidable evne til med enkle virkemidler at fravriste sindet bevidsthedens favntag. Til at skabe underlige tone-billeder.
Men han har villet mere denne gang. Det stadigt tydeligere house-islæt, som Paterson har taget til sig på de seneste udgivelser, har fået mere plads. Nogle gange så kraftfuldt, at man indeni nemt kommer til at omdøbe The Orb til det langt mere slagfærdige Orbital, Patersons samtidige britiske kolleger. Det samlede album mister derfor sit fokus undervejs, midt imellem de to ord “Orb” og “Ital”.
Doktor Paterson har igen bevist, at han kan sit kirurgiske arbejde til fingerspidserne, men foretager kun stedvist det rene snit, og således er ‘Okie Dokie It’s the Orb On Kompakt’ bestemt ‘okie dokie’, men sjældent mere end det. Nobelprisen kommer måske en dag, men sker det, bliver det nok for ungdommens banebrydende arbejde.