The Gossip
Det er tredje gang, at det amerikanske band The Gossip udsender deres feministiske punkrock på cd. Og sædvanen tro gør de, hvad de kan, for ikke at leve op til bandnavnet. Der er langt fra skolegårdens hviskende sladretasker til forsanger Beth Ditto, der har det, man kalder attitude – og ‘mandsmod’ kunne man tilføje, med fare for at undergrave The Gossips ærinde: at slå et slag for kvindekønnet.
At Ditto, trommeslager Hannah Blilie og guitarist Brace Paine er blevet ikoner i kønspolitiske kredse og inviteret på turné med Le Tigre og Yeah Yeah Yeahs, forstår man godt. Det er noget af en råstyrke, der bliver lagt for dagen, når de folder stemmen, musikken og meningerne ud. Coverfotoet er et statement i sig selv: Ditto, der giver fanden i damebladsdikterede skønhedsidealer og pryder fronten med buttede arme og huler i fuld flor.
Og respekt for kampgejsten og den blottede strubehals. Men musikalsk bliver man blæst bort, før budskaberne siver ind og musikken hænger fast. Energiniveauet er fra start på eksplosionens rand; der er ingen frække forspil, men mørke dynamiske trommer og beskidt guitar, der insisterer på ørenlyd, om man vil eller ej. Kun på albummets down tempo-nummer ‘Coal to Diamonds’, formår Dittos berømmede røst at hægte sig af den Kira & The Kindred’ske rå vokal og fast i fimrehårene.
‘Standing In The Way Of Control’ ville uden tvivl have det bedre på en livescene end i cd-rillen. Det understreger den Le Tigre-electromixede danceversion af titelummeret. Og The Gossip kan med sikkerhed forføre folket live, men på tryk virker de fastspændt i en form, der ikke matcher deres musik.