Christina Aguilera
Madonna har altid gjort det, Nelly Furtado har lige gjort det, og Britney Spears burde nok snart gøre det. De bedste popstjerner genopfinder sig selv for at holde liv i flammen, og det har den 25-årige Christina Aguilera overvejet grundigt siden sit seneste og fire år gamle album ‘Stripped’.
Dengang udskiftede hun rollen som naboens datter og det sukkersøde gennembrudshit ‘Geenie in a Bottle’ med et vampet og næsten vulgært, seksuelt angreb på popverdenen. Kritikken haglede ned over den stadigt unge og oprørske Aguilera i hendes højmoralske hjemland, og nu er hun tilbage i en modificeret udgave, der henter inspiration hos nogle af historiens største divaer. Næsering, dreadlocks og minitrusser er erstattet af et klassisk, platinblond Marilyn Monroe-look, og Aguilera nævner nu selv Nina Simone, Dinah Washington og Billie Holliday som musikalske forbilleder. Seksualiteten er dog stadig central i det kunstneriske udtryk og teksterstumper som “put your icing on my cake”.
Albummet rummer hele 22 sange fordelt på to discs med forskellige stilgreb. Den ene med mere regulær og beat-baseret radiopop, som man kunne forvente det fra sangerinden. DJ Premier sidder her i producerstolen på de fleste sange, blandt andet den effektive single ‘Ain’t No Other Man’, og det svinger mellem hårdpumpet og indfølt, altid med Aguileras enorme stemme som midtpunkt. Den anden disc, uden tvivl den mest personlige, fungerer nærmest som en hyldest til førnævnte forbilleder. Med hit-smeden Linda Perry som primær sangskriver, får man en nostalgisk dosis jazz, swing og soul, der matcher Aguileras stemme fantastisk. Nemt at karakterisere som kitsch, men i virkeligheden med en autenfisk feel, brass-blæsere, kor-arrangementer og vinyl-knitren.
Modigt at Aguilera på denne måde indtager helt nyt territorium, men knap så modigt at stilskiftet bakkes op af den mere salgbare og mindre inspirerede første disc. Dejligt at hun udfordrer sig selv, men decideret forfærdeligt at hun stadig indspiller klæge hyldestsange til sin mor og sine fans.