Von Südenfed
Mark E. Smiths samarbejder med den tyske electronica-duo Mouse on Mars, og det kan sikkert hos mange lyde som en halvlunken joke. Selvom det elektroniske længe har haft en plads hos hans eget band The Fall, så er der næppe noget album i det enorme efterårskatalog, der i samme grad som denne lader Smiths flossede vokalforedrag oversvømme af overbearbejdet og modhagefyldt electronica.
Som lytter bliver man desværre hurtigt både mæt og forpustet blandt tyskernes stressende beats og elektronisk sammensvejsede lydinstallationer. De lammende og larmende lydflader giver ikke altid Smith det rum, der skal til, for at man kan værdsætte det unikke i hans mumlende vokalstil. Man bliver i hvert fald hurtigt mindet om, hvorfor The Fall rimeligt tjept lagde forsøgene udi dansevenlig elektronik bag sig tilbage i 90’erne.
Alligevel er projektet ikke uden sine opløftende stunder: ‘That Sound Wiped’ er en både catchy, morsom og absurd hverdagsfabel på niveau med det bedste Smith har lavet med sit eget band i dette årtusinde. ‘The Rhinohead’ er ligeledes så veloplagt og melodiøst et popnummer, at man en kort stund faktisk kan se Mark E. Smith danse rundt i stroboskoplysets skær for sig. Disse flyvefærdige numre fjerner dog ikke det overordnede indtryk af en lidt halvhjertet plade, der hverken føles rede til dagens klare lys eller klubscenens blinkende mørke.