Trentemøller
Det er et af dansk musikhistories større mysterier, hvordan en elektronisk musiker kunne sælge 25.000 eksemplarer af et album uden omkvæd, uden vokaler og uden et dansehit. Ikke desto mindre er det præcis, hvad Anders Trentemøller har gjort med ‘The Last Resort’, hvor afkølede meloditemaer og atmosfæriske klangflader skvulper drømmende rundt mellem dybe, dubbede beats. At Trentemøller inden da havde markeret sig stærkt i det internationale klubmiljø med fokus på dansegulvet, var ikke til at høre.
Det råder denne dobbelte opsamlings-cd bod på. Den første cd byder på 12 af Trentemøllers egne produktioner, som ikke tidligere har været tilgængelige på cd, og tracklisten spænder fra chillede perler som ‘Kink’ og ‘The Forest’ til potente klubtræffere som ‘Rykketid’ og ‘Killer Kat’. Cd nummer to rummer 11 af Trentemøllers remix, hvor klientlisten strækker sig fra stjerner som Röyksopp og Moby til undergrundsnavne som Matthias Schaffhäuser og danske Jokke Ilsøe.
Begge cd’er er ren opvisning i stemningsfuld og detaljerig, elektronisk musik. Trentemøller har skabt sin egen distinkte lyd med lagvis af svirrende effekter, mørke keyboardflader og adrætte rytmemarkører. Hans egne kompositioner slår med en ganske særegen, melankolsk puls, og hans remix bærer en umiskendelig signatur uden at slippe forlægget af syne. Det er fornemme sager, den københavnske producer her graver frem fra harddisken, og denne dobbelte krønike er et overbevisende dokument fra en dansk kunstner i international topklasse. Brilliant, simpelthen.