Ferraby Lionheart
Fra en begyndende indierock-løbebane i orkestret Telecast har den amerikanske sanger Ferraby Lionheart skiftet til en komfortabel Stetson-hat og en garderobe bestående af velour og fløjl. Det omskolede landevejsridder-udseende passer da også fint til den akustiske country-, bluegrass- og jazz-befrugtede folk-lyd, som venter lytteren på debutalbummet.
Det er blevet til 11 mestendels nedtonede sangskrivermelodier, der, som genren foreskriver det, sværmer om længslen, eksistensen og den uransagelige kærlighed i et eftertænksomt, selvironisk toneleje. Eksempelvis på de iørefaldende numre ‘Small Planet’ og især ‘Before We’re Dead’, hvor Lionhearts frasering, trods adskillige, instrumentale afvigelser, fremkalder billeder af Paul McCartney på nethinden. Andre steder, som på den forureningsskeptiske ‘The Car Maker’, er det snarere Jamie Cullum, som dukker op i erindringen, mens flower power-musikken fra 60’erne unægtelig også stikker sit ansigt frem på albummet.
Transformationen fra skræddersyet indierock-sanger til omstrejfende slacker-troubadour lykkes i vist omfang på ‘Catch the Brass Ring’. Men udgivelsen illustrerer samtidig, at hvis sangskriveren vil undgå den lurende anonymitet, er det nødvendigt at supplere omsadlingen med nye hestesko og præstationsfremmende piskeslag. Så har det følelsesladede løvehjerte også et mindre ufarligt og mere personligt album til gode