Flashing of Knives
Nyt navn, nye ambitioner. Undergrundsbandet Sinai har ændret navn til Flashing of Knives og er nu på banen med deres første udgivelse, ‘In Shark Territory’. Et album, der stritter i mange retninger, bærer sine inspirationskilder ude på tøjet, men som alligevel formår at suge lytteren ind i et mørkt, iderigt og velproduceret univers.
Ser man bort fra albummets sidste nummer, ‘A Town Without a Beat’, der emmer af dansk accent og irriterende The Fashion-lyrik, så besidder albummets otte første sange et bundniveau, der ligger et godt stykke over den gennemsnitlige danske debut. ‘Pedro El Negro’ blander Vetos electro-sensibilitet med mere frenetiske yankee-navne som Fugazi og At The Drive-in, mens ‘The White Room’ burde få selv Interpol til at anerkende den eftertænksomme melodisans. Når bandet begynder at lege med LCD-koklokke på ‘The Blackout’, sidder man dog lidt med fornemmelsen af et band, der endnu ikke helt ved hvilket ben, de skal stå på.
Bandets sammensurium af genrer så som posthardcore, indierock og dancepunk er altså både deres force og akilleshæl. Det bliver aldrig kedeligt, men lidt for upersonligt. Heldigvis viser sange som ‘We Owe It to Ourselves’ og ‘A Flashing of Knives’ den nok bedste sti for bandet i fremtiden, nemlig som en mindre matematisk version af landsmændene i Marvin’s Revolt og med mere velsmurte og desperate vokalidéer end hos Barra Head.
‘In Shark Territory’ er kort sagt ikke en tsunami af nytænkning men bør alligevel skabe små, flotte ringe i det danske farvand.