Housewife Lovers
Tre guitarer, et trommesæt og en skæv herrefalset, der ved høj volumen vil kunne få glas til at sprænge. Det er hovedingredienserne på ep-debuten fra den fremadstormende svenske kvartet Housewife Lovers. Og lad os bare slå det fast med det samme: Det er en ganske vellykket og ikke mindst sjov ep, svenskerne har flikket sammen. Det er svært ikke at trække på smilebåndet og samtidig blive lidt pinligt berørt, når forsanger Henric Claesson åbner gabet og lader sine hysterisk skæve vokal gjalde ud over ep’ens fire korte guitarknaldperler.
Der lægges stærkt fra land med den hyperenergiske ‘Dancing’, der med en spilletid på lige over to minutter er en insisterende påmindelse om, hvor lidt der skal til for at skære et drøneffektivt og festligt rocknummer. Hurtigt ind og hurtigt ud uden så mange dikkedarer. De seksstrengede udladninger slår for alvor gnister på ‘Weapons & Guns’, og ‘Out of School’ serverer 98 sekunders koncentreret rockmani. Den længselsfulde indiepopsag ‘Cars’ virker til sammenligning nærmest episk med sine tre minutter og 47 sekunder, men viser samtidig, at bandet sagtens kan sænke tempoet en anelse uden at miste appellen.
Som en anden Moses vil Claesson dog utvivlsomt dele vandene. Hans skingre falsetfraseringer lyder på den ene side som et pinligt forsøg på at synge som Prince. Men på en den anden side virker det både charmerende og afvæbnende, når han synger, som om han overhovedet ikke er klar over – eller bare er ligeglad med – at han ikke har en sveddryppende soulfalset, der kan synge trusserne af enhver kvinde. Men skæve herrevokaler står som bekendt i høj kurs på indiescenen, og derfor skal der nok være mange, der ligesom denne anmelder kan se charmen i Claessons skabede røst og hans husmor-elskende slæng af guitarbetvingere. Det er ikke videre dybsindigt, men det er godt nok skægt, så længe det varer.