Skatebård
At norske kunstnere kan levere elektronisk kvalitetsmusik, vidner navne som Röyksopp, Prins Thomas, Lindstrøm og Diskjokke om. Skatebård går i fodsporet på sine landsmænd med sin anden udgivelse, der med klare referencer til italo disco’en sender lytteren i kosmisk kredsløb.
‘Cosmos’ er som en mindre tidsrejse tilbage til de tidlige 80’ere, hvor ungdommens garderobe udgjordes af skateboard, stramme jeans og store t-shirts. Film som Blade Runner og E.T. var fast inventar i videoafspilleren, mens Vangelis’ new age-toner agerede soundtrack til lange nætter foran Atari-computeren.
At Skatebård har ladet sig inspirere af 80’ernes italo disco skinner tydeligt igennem på de elektroniske kompositioner, der udmærker sig ved deres melankolske og dansable kvaliteter. Med sikker hånd veksles der mellem langstrakte flader badet i neonlys og subtil melankoli over for en tung og pumpende basgang, som yderst effektfuldt river i dansegulvet. Nok var Bård Aasen Lødemel barn i 80’erne, men modsat datidens italo disco kunstnere er han vokset op med monoton techno, der – ligesom hans fascination for den ambiente techno – lader sig høre på den elegiske ‘Early Morning’.
Skatebård lukker med det skjulte nummer ‘Love Attack’, der med sin mandlige og kvindelige vokal skiller sig ud på et album, som fortjener stor respekt for sin store alsidighed og emotionelle kvaliteter.