Arctic Monkeys – tilbagelænet magtdemonstration
Det kræver nosser at kaste sig ud i et hæsblæsende cover af Nick Caves ‘Red Right Hand’, men nosser er præcis, hvad Arctic Monkeys er i besiddelse af.
Anført af en nærmest fornærmende cool Alex Turner iført solbriller og stram læderjakke (der dog blev smidt undervejs) sørgede de fire englændere for, at publikum på Beatdays sidste dag gik hjem med hvinende trommehinder og følelsen af, at have oplevet et band på toppen af deres karriere.
Den 24. august udkommer bandets tredje og stærkt imødesete album ‘Humbug’, og derfor var det helt på sin plads, at den engelske kvartet sparkede festen i gang med det nye nummer ‘My Propeller’, der med Tarantino-inspireret surf-guitar og en nonchalant rytmesektion viste Sheffield-bandet fra en langt mere tilbagelænet og moden side, end man er vant til.
Herefter fortsatte bandet med at spille nye numre, hvoraf især singleforløberen ‘Crying Lightning’ og den tungt rockende ‘Pretty Visitors’ gjorde indtryk. Men selvom det nye materiale helt tydeligt passede publikum fint, passede det dem endnu bedre, at Alex Turner efter bare en halv time slog riffet an til hittet over dem alle ‘I Bet You Look Good on the Dancefloor’, og i to og et halvt minut kogte den hoppende mængde over af begejstring og glemte alt om nye numre og et mere modent Arctic Monkeys.
Samme eufori bredte sig da to af bandets bedste kompositioner ‘Still Take You Home’ og ‘A View From the Afternoon’ blev leveret i fuldstændig definitive og uimodståelige versioner. Desværre fes festen lidt ud hen i mod slutningen af koncerten. Det var som om, de fire drenge var løbet tør for energi og pludselig bare ville af scenen i en fart. Det lidt kedelige exit ændrede dog ikke på, at Arctic Monkeys’ koncert lørdag aften var en tilbagelænet og usædvanlig cool magtdemonstration og en perfekt afslutning på festivalen.