Basement Jaxx – uanfægtet festmaskine
Der hviler ganske vist en vis havefeststemning over dette års Beatday, men derfor behøver man ikke spille med et lydniveau som en ghettoblaster. Det var ikke desto mindre, hvad Basement Jaxx lagde ud med fra Valbyparkens store scene foran et pletvist fordelt publikum.
Det jævne fremmøde og det tidlige tidspunkt lod dog ikke til at anfægte den britiske festmaskine, der med Felix Buxtons påmindelse »One life to live!« effektivt og hurtigt fik spillet publikum ild i røven. Basement Jaxx kunne spille for landsforeningen af pensionerede bedemænd med krigstraumer og stadig få en okay aften ud af det, og foran et taknemmeligt publikum i Valby kunne det ikke gå galt.
Lyden kom også hurtigt på plads og med fem medbragte vokalister/dansere/påklædningsdukker og tre musikere (trompet, trommer og percussion) ledte duoen an gennem et velarrangeret sæt af gamle dansegulvsklassikere som ‘Red Alert’ og ‘Where’s Your Head At’ og smagsprøver fra det kommende album ‘Scars’.
Nye numre som den Outkast-soulede ‘She’s No Good’ og den corny ‘Raindrops’ blev modtaget af publikum, som havde de kendt dem hele livet. Og de passede fint ind i et sæt med udgangspunkt i den oppumpede houselyd, som Basement Jaxx stædigt holder fast i, pyntet med dancehall, mambo, ragga, hiphop, soul og – nå ja, autotune.
Selvhøjtideligt kunne man ikke kalde showet, og gorillakostumer, sølvsaronger, leopardbukser og militærveste dansede sig vej over scenen i det, der nok må blive den mest sexede optræden på Beatday 2009. Basement Jaxx har aldrig villet andet end at feste, og i den henseende har de lige så meget eksistensberettigelse i dag som for ti år siden.