Efterklang – gennemsympatisk
Vejret og omgivelserne var som de skulle være, da de otte medlemmer i Efterklang indtog den store scene på årets Beatday i Valbyparken. Helt oppe foran scenen havde en lille gruppe dedikerede fans taget plads for at hylde deres helte, men størstedelen af publikum tog det lidt mere roligt og slangede sig i stedet cool og afventende i græsset under den bagende sol.
I det hele taget var det svært at vide, hvad man kunne forvente sig af dette danske band med international succes og ry for at spille indadvendt musik med ambiente undertoner. Ville de tage røven på publikum og spille op til ekvilibristisk indie- og udklædningsfest, som de før har gjort? Eller ville de leve op til deres navn og levere følsom og hypnotiserende electronica?
Efterklang gjorde en mellemting. Fra det første nummer var det tydeligt, at bandet var både velspillende, glade for at være der og i overdådigt godt humør. Et mere sympatisk band skal man lede længe efter, og forsanger og perkussionist Casper Clausen var koncerten igennem et naturligt og dragende midtpunkt.
Særligt tre nye numre lyste op og gav fans god grund til at glæde sig til det nye album. Poppede synth-hooks, komplekse vokalharmonier og i det hele taget en fantasi og evne til at tage popmusik til et højere og mere ambitiøst niveau, end vi er vant til her i Danmark. Undervejs fik man flere associationer til amerikanske og canadiske indiebands som Arcade Fire, Wolf Parade og Grizzly Bear, men Efterklang er samtidig helt deres egne, og denne fredag eftermiddag var de en dejlig start på, hvad der med stor sandsynlighed kan gå hen og blive en fantastisk festival.