Kode 9
Når pladeselskabsbossen for et af de mest stilskabende labels i nyere tid får til opgave at kompilere en udgave af den prestigefyldte ‘DJ-Kicks’-serie, kan forventningerne kun være i top. Desværre indfrier Hyperdub-chefen Kode 9 ikke helt de høje forventninger.
Men mindre kan også gøre det. Modsat mange andre udgaver af ‘DJ-Kicks’-serien dvæler Kode 9 ikke ved fortiden og sine inspirationskilder. I stedet racer han med hæsblæsende tempo mod fremtiden. De 31 numre, som Kode 9 får fyret af på lidt over en time, deler sig i to lejre, der begge tripper lige i udkanten af den traditionelle dubstep-lyd.
På første halvdel er tempoet benhårdt. Rytmestrukturen minder meget om Buraka Som Sistemas kuduro-stammedans, som man kan forestille sig, den vil tage sig ud i cyberland. Ill Blus ‘Bellion’ er et højdepunkt. Numrene fra Mr. Majika, Grievious Angel og Sticky, der tilfører det hele et skud dancehall, er heller ikke til at stå for.
Midtvejs går der så wonky i den med Zombys ‘Spiralz’ og ‘Godzilla’ som de skæveste pletskud. Grime-produceren Terror Danjah står sammen med pionererne Digital Mystikz for dyb og ildevarslende bass-power, og det skal man jo heller aldrig gå af vejen for.
Men alt i alt mangler der nogle tracks, der virkelig flår bukserne af én. Det er herligt, at Kode 9 viser vejen frem, men det kunne have været sjovt at høre, hvilke beskidte og muterende dub-tracks, der i sin tid inspirerede mesteren.