Shanghai
Der er noget velkendt og samtidig dybt originalt over den danske electro-duo Shanghai, der består af Niels Brandt og Nicolaj Kornerup. Sammen med Kasper Winding, der har produceret duoens debut-ep ‘The Priest’, får de på fire numre præsenteret et musikalsk univers, der godt nok trækker voldsomt meget på den lyd Roger Waters og Pink Floyd skabte fra begyndelsen af halvfjerdserne og frem til midten af firserne, men som alligevel imponerer i kraft af sine ekstremt storslåede synth-arrangementer og iørefaldende melodier. Og så gør det altså ikke noget, at de står på skuldrene af deres helte. Ikke når resultatet er så gennemført og stilsikkert.
‘Smoke and Mirrors’, der allerede har hittet i radioen, er så absolut det bedste af de fire numre. Synthesizerne er sylespide og iskolde, bassen dyb og dyster, beatet maskinelt og pågående, og jeg’et er fremmedgjort og alene i det store univers, på samme måde som Roger Waters var det, da han på ‘The Wall’ sang »Is there anybody out there?«.
Lyden på ep’en er præget af masser af rumklang, digitale og bombastiske trommer, følsomt kvindekor og desperat leadvokal, der i øvrigt leveres med den helt rette aristokratiske, britiske accent. Alle fire numre har en angstplaget og højtravende grundstemning til fælles.
‘The Priest’ er en modig, ambitiøs og overordentligt vellykket debut. Det river og flår måske ikke så meget i lytterens hjerte, som Shanghai har håbet på, da de indspillede sangene, den rene katarsis udebliver, men potentialet er bestemt til stede.