PJ Harvey – krigshistorier i kjole
Det må føles lidt sært at træde ind foran et opstemt og ikke just appelsinfrit festivalpublikum med en stribe sange om krigens gru og rædsler. Det var imidlertid udgangspunktet for PJ Harvey, hvis seneste album, ‘Let England Shake’, er en gribende dissekering af England som krigsførende nation.
Et så konceptuelt album ville måske stå sig bedre live, hvis det blev spillet fra start til slut. Den tanke fik man i hvert fald efter koncertens første halve time, hvor ellers fornemme sange som ‘The Glorious Land’ og ‘The Words That Maketh Murder’ blev hængende oppe på scenen og havde svært ved at finde fælles fodslag med sangene fra bagkataloget.
Siden fik den hvidklædte Polly Jean og hendes band dog spillet sig mere varme. Da lydstyrken samtidig lod til at få et nøk ekstra, gled det nye albums ofte svævende og æteriske udtryk bedre sammen med mere kraftfulde ældre sange som ‘The Sky Lit Up’ og ‘Big Exit’. Nogen stor koncert blev det aldrig, men PJ Harvey, skiftevist bevæbnet med guitar og autoharpe, fik dog vist, hvilken mangefacetteret kunstner hun er. Og fik et publikum på tredjedagsdruk til at lytte efter sine alvorsfulde historier. I sig selv en ganske respektindgydende præstation.
Roskilde Festival: Se hele vores dækning