How To Dress Well
Konceptet er det samme. Heldigvis. På opfølgeren til enmandsprojektets første soloalbum ‘Love Remains’ er Tom Krells vokal stadig det ubetingede midtpunkt. How To Dress Well er et studie i stemmens musiske funktion, og instrumenteringen på albummets 11 numre begrænser sig da også overvejende til en spartansk brug af knitrende synthesizere, underspillet klaver og tilbagelænet percussion. Pladens særdeles velproportionerede lydbilede rykker How To Dress Well væk fra debutens lo-fi og over mod en indie-r’n’b, hvis fløde både er lækker, men til tider også lovligt tyktflydende.
Tom Krell ønsker at undersøge sin vokals effekt til fulde, og det lykkes faktisk udmærket. Når han giver los og charmerer lytteren med en opløftet, diskofil falset på eksempelvis ‘& It Was You’, og når han skaber en ekspressionistisk kormosaik på ‘Say My Name or Say Whatever’, overbeviser han om, at han mestrer at bruge sin vokal sublimt som et instrument.
Læs anmeldelse: How To Dress Well ‘Love Remains’
På numrene, hvor vokalen er det stærke element, som tegner melodi og struktur, kan man tilgive trættende, forudsigelige klavertemaer hevet direkte ud fra popskabelonen. Men på violintåreperseren ‘World I Need You, Won’t Be Without You’ bliver dikteringen af nummerets følelse for overgjort. Jovist, albummet hedder ‘Total Loss’, og store følelser kræver store armbevægelser, men en så lemfældig omgang med klicheer kan gøre det svært helt at indtage personligheden. Det er ærgerlige skønhedsfejl på en ellers gennemført toer, der får understreget Tom Krells plads som en teknisk bemærkelsesværdig sanger.