Ice Cream Cathedral – ret så veldrejet
Der var på forhånd store forventninger til danske Ice Cream Cathedrals åbning af Pavilion Junior søndag eftermiddag. Ikke mindst fordi gruppens debutalbum, ’The Drowsy Kingdom’, allerede har markeret sig som en af årets mere lovende danske udgivelser, men så sandelig også fordi det unge band er blevet taget godt på alle fronter. Men heldigvis blev publikums forventninger relativt hurtigt indfriet, da det tre m/k høje bands analoge synthesizere udsendte de første toner.
Læs anmeldelse: Ice Cream Cathedral ‘The Drowsy Kingdom’
Især fungerede koncertens første halvdel glimrende, idet de tre gruppemedlemmer udviste en fin indlevelse, som bestemt også spredte sig til det talstærke publikum, der respektfuldt sugede bandets 80’er-påvirkede drømmepop til sig. Sådan fortsatte det ellers koncerten igennem, hvor trioen udstrålede en enorm professionalisme, hvilket konstant manifesterede sig i gruppens sangmateriale, der generelt fremstod ret så gedigent. Ikke mindst fordi de tre unge musikere hårdnakket insisterede på at gengive musikken fra deres debutalbum så troværdigt som muligt.
Læs også: Se billeder: Så er Roskilde i gang
Men det underminerede også i perioder koncertens intensitet, som undervejs endte med at blive lige lovlig kontrolmanisk. Og det var egentlig en skam, for der var vitterlig gode intentioner at spore i bandets musik, som uophørligt imponerede med smukke lydkonstruktioner, bedårende omkvæd og begavede referencer til alternative rockikoner som Cocteau Twins og Galaxie 500. Dermed ikke sagt, at Ice Cream Cathedrals koncert var en skuffelse. Tværtimod. Dertil havde gruppen for godt et greb om begivenhederne. Men lidt mere løssluppenhed havde afgjort været at foretrække.