John Roberts – en anderledes intim affære
Det var et forhold, der ikke kunne ignoreres, at så få dukkede op på Stuen i København for at opleve den amerikanske house-producer, der ellers møder utilsløret betagelse over både 2010-debuten ’Glass Eights’ og det netop udgivne album ’Fences’. Set i lyset af de pakkede venues, der normalt kendetegner hans koncerter, var dette altså en anderledes intim affære.
Dette skulle gudskelov vise sig ikke at sige det mindste om John Roberts live-kunnen. Tilsyneladende temmelig indifferent over det manglende publikum, lagde han ud med en oppumpet version af det i forvejen fyldige nummer ’Palace’, og markerede herfra en konsekvens i at tilføre en dansevenlig fremdrift til de langsommere og luftigt teksturerede numre, der kendetegner en stor del af ’Fences’.
Med en gennemgående akustisk varme tilsat lange, udsyrede orientalsk-inspirerede passager, egner den nyeste plade sig perfekt til spontane live-tolkninger, hvilket Roberts demonstrerede ved at bruge uudgivet beatmateriale til at binde sine nyere højdepunkter sammen med ældre hits.
En hensynsløst hurtig slingrebas blev således brugt til at binde den fremmarchende hymnebetonede titelsang sammen med en mørkere version af den drilske ’Porcelain’, og dette selvsikre sammenstrik fortsatte indtil outroen tog form i den yndigt melankolske klaverbårne ’Ever or Not’.
Det var tydeligt, at Roberts ikke brugte det karrige fremmøde som anledning til at skrue ned for hverken ambitionerne eller hans rige musikkartoteks festlige potentiale, og takket være dette føltes den intime fremførelse som en privilegeret frem for flov affære.