Kendrick Lamar – publikum tog teten
20.000 mennesker – der var en kødrand foran Arena – fik en festlig begyndelse på årets hovedprogram, da Lamars liveband, med dj, spillede op til fest, og stjerneskuddets tidligere ydmyge tilgang til sine koncerter var pist borte.
Amerikaneren prioriterede kontakten til publikum højere end sin rap. Der blev sunget med så højt, at K-Dot flere gange lod publikum tage teten, og hvor aftenens fans kan give sig selv topkarakter for en forbilledlig indsats, slap hovedpersonen lige lovlig let fra indsatsen.
Når livebandet samtidig ikke ligefrem gjorde numrene nogen tjeneste, så var det op til crowden at hive eksempelvis den flabede ’Backseat Freestyle’ i hus. Tracket blev fremført i en skrabet, trommedrevet version, men manglede Kendricks vokal på en betragtelig del af nummeret.
Læs også: Roskilde Festival: Publikums bedste og værste minder
Da Lamar rappede sine tekster på ’Pussy & Patron’ og sit vers fra ’Fuckin’ Problems’ var ingen i tvivl om, hvor dygtig han er live. Han har altid kontrol over sit flow – og det skulle han have vist mere af.
Det var dog gåsehudsfremkaldende at se folk 30 meter ude foran teltet smide hænderne i vejret og skrige med på aftenens bedste indslag, ’Bitch Don’t Kill My Vibe’, der alene har fået folk til at gå lykkelige fra showet.
Læs også: Fem hiphop-anbefalinger til Roskilde Festival
På ’m.A.A.d City’ fik bandet dog bevist sit værd, da musikerne gjorde lyden bredskuldret i det dampende hede telt. Alle under Arenas teltdug havde pistolfingrene fremme, og der blev afgivet festlige skudsalver til lyden af den skarpe hi-hat og blinkende synthlinje. Nummeret blev stoppet efter et halvt minut, og rapperen måtte – ganske enkelt overvældet af responsen – lege ’hænderne op eller bukserne ned’ med publikum. Stemningen blev fuldstændig eksalteret, og man troede kollektivt på Lamar, da han sagde, at vi var »the livest crowd in my career«.
Stemningen faldt ikke ligefrem, da Lamar spillede hittet ’Swimming Pools (Drank)’, og derfor var det ærgerligt, at han sluttede settet efter knap en time. ’Cartoon and Cereal’ (uden band) som encore var for ringe en trøst for, at festen var slut. Vi ville have mere optræden – især af hovedpersonen.