Ice Cream Cathedral – hypnotiserende sc-fi
Ice Cream Cathedral lukkede Spot-programmet på Atlas med en hypnotiserende optræden, som inviterede publikum til at danse de sidste kræfter ud af kroppen og hengive sig.
Foran mig slap en ung fyr iført denimskjorte og leopardbukser hæmningerne helt løs under nummeret ‘Equilibrium Part 1’. Hans vuggende bevægelser steg i takt med Kristian Paulsens hvirvlende synth-oscillationer og Anja T. Lahrmanns klare vokal, som var skiftevis pakket ind i rumklang og en mere maskinel voice-manipulator.
Det var numre fra Ice Cream Cathedrals kommende album, ‘Sudden Anatomy’, som dominerede natteseancens setliste, og de var præget af nærmest sci-fi-agtige klangflader. De tre musikere bemandede diverse elektronisk isenkram – foruden sit trommesæt, betjente Andreas Bach også en sequencer, der spillede programmeringer i loop.
Udtrykket var alsidigt og viste trioen som særdeles kompetente musikere. Hvor Ice Cream Cathedral på ‘The Spine of Lisa Ben’ pustede en blid dreampop-sky ud i salen, var ‘Baldakin’ omvendt karakteriseret ved et hidsigt beat, som var endnu et cue til forsamlingen om at sætte fut i danseskoene. Et nummer, hvor særligt Bachs format som trommeslager var evident.
Mod slutningen fik vi den eminente single ‘The Swans’, der virkelig tydeliggør den dannelsesrejse, Ice Cream Cathedral har været på, siden debuten ‘The Drowsy Kingdom’ landede for blot et år siden. Sangens episke scope foldede sig elegant ud og undertegnede observerede flere tilhørere, som lukkede klangene helt ind bag lukkede øjne.
Se video: Ice Cream Cathedral på rumeventyr med ‘The Swans’
Med natten som perfekt kulisse viste Ice Cream Cathedral, at de formår at holde publikum fanget i deres nuancerede og dragende lydunivers.