Raekwon har været med på hiphop-scenen de seneste 20 år, men føler stadig, at han har fornyet sig på sit nye album ‘Fly International Luxurious Art’. Vi har snakket med Wu-Tang Clan-medlemmet om at undervise den nye generation af rappere, Kanye og hiphop-scenen, som den ser ud i dag.
I 2009 udgav du ’Only Built 4 Cuban Linx pt. 2’, der fik en ekstremt varm modtagelse. Føler du nu en vis frihed, fordi du ikke har noget at bevise?
»Til en vis grad, ja, men samtidig føler jeg altid, at jeg prøver at give noget fra hjertet, når jeg laver musik. Jeg elsker virkelig at rappe – det er det, der giver mig glæde, og jeg forsøger altid at skabe et helstøbt værk. Selv nu, hvor jeg har været i spillet så længe. Folk tænker, at man falder af på den, men sådan fungerer jeg ikke«.
Hvordan er det kommet til udtryk på det nye album?
»Jeg føler, at det taler for sig selv. Det er kreativt, og det viser min udvikling, fordi jeg har arbejdet sammen med folk, som jeg aldrig havde tænkt på at arbejde sammen med før. Det er vigtigt for mig, at albummet har en klar vision, der reflekterer mig, så folk lytter og tænker ’wow, han er stadig sulten som var han en ung dreng!’ Og med det her album føler jeg, at jeg er hoppet ned i ungdommens kilde«.
Du har før beskrevet det nye album som ’stadium style music’. Hvad mente du med det?
»Det betyder at lyden er større. Jeg vil ikke lave et album, som kun lyder godt et vist sted, men et album der lyder godt, selv hvis det bliver spillet foran 30.000 mennesker. Jeg ville være sikker på, at produktionerne har en kvalitet, så de både kan spilles på en klub og på et stadion. Som sagt: Jeg elsker at lave det her – store album. Jeg laver måske ikke den bedste single eller det største hit, men når det kommer til at lave album er jeg en af de bedste overhovedet«.
Hvordan har du det med, at så mange af dine og Wu-Tangs ting er blevet klassikere?
»Når man hører musikken føles det som om, det blev lavet i går. Det lyder ikke kedeligt. Det er tidløs musik, der kan vare for evigt. Så når jeg ser på ’Only Built 4 Cuban Linx’ så er det lidt som mit førstefødte barn – og det er fantastisk at se, at folk stadig sætter pris på det 20 år efter«.
Kan du huske, hvordan det blev til?
»Jeg kan huske, at vi boede på Staten Island, og at vi altid tog over til RZA’s hus. Vi var virkelig oppe at køre fordi vi allerede følte os som ikoner på gaden, men nu var vi ved at blive ikoner, punktum. Men alle mine album er som fingre på en hånd – og når jeg knytter min hånd, bliver de til én helhed«.
Hvordan ser du din position i hiphop-verdenen nu?
»Jeg har været i spillet i 20 år: Det er fucking lang tid! Det er langt fra alle, der får lov til det. Så jeg føler mig lidt som en lærd mand, der underviser på en Ivy League-skole, og uddanner de unge. Jeg prøver bare at beholde den position og aldrig skuffe – at lave noget svagt er ikke engang en del af mit vokabularium«.
På hvilken måde uddanner du den nye generation?
»Jeg får en masse opkald fra unge rappere, fordi de så op til deres helte i gamle dage, og nu er der kun meget få tilbage. Mit job er at give mit bud på, hvad sand hiphop er. En af de få, jeg kan lide, er Kanye. Jeg kan lide hans kreativitet og hans evne til ikke at følge med strømmen. Der er et par andre, men især Kanye«.
Læs også: Raekwon fra Wu-Tang Clan: Her er soundtracket til mit liv