Når Major Lazer spiller live er den uhæmmede fest i centrum. »Live vil vi give folk et underholdende karneval«, som Diplo sagde, da vi interviewede ham tilbage i 2013.
Men midt i al hedonismen, den spraglede konfetti og de vilde live-shows kan man godt glemme, at Diplo og co. kan meget mere end at skabe en baspumpende twerking-fest. Det har vi samlet syv musikalske beviser på her.
1. ‘Can’t Stop Now’ (fra ‘Guns Don’t Kill People… Lazers Do’)
Langsommere reggae-sange er en rimelig fast bestanddel af alle Major Lazers hidtidige udgivelser, og på debuten ’Guns Don’t Kill People… Lazers Do’ er det ’Can’t Stop Now’, der er første eksempel på netop denne formular. Passende gæstes nummeret af reggae/dancehall-sangerne Jovi Rockwell (der også er med på det nye nummer ’Too Original’) og Mr. Vegas, der begge er fra Kingston, Jamaica.
2. ‘Get Free’ (fra ‘Free the Universe’)
Med Amber Coffman fra Dirty Projectors på vokal forventer man ikke at høre reggaeton, og ’Get Free’ er da også en tilbagelænet popsang, der er ikke mindre end sindssygt catchy. En reggae-stortromme blandes op med lidt elektroniske fiksfakserier og en søsyg synth, og i centrum står omkvædet med et af den slags hooks, der sætter sig i hjernebarken resten af dagen og er så irriterende godt lavet, at man må opsøge nummeret igen og igen. Ikke underligt skaffede ‘Get Free’ Major Lazer en helt ny skare af fans.
3. ‘Jessica’ (fra ‘Free the Universe’)
Endnu en traditionel reggae-sang, men pakket ind i en leg med vokaleffekter, ekko og rumklang. Ezra Koenig fra Vampire Weekend synger, men hans vokal er så manipuleret, at det næsten ikke er til at forstå teksten, og især i det tysksprogede (!) stykke hen mod slutningen får man indtrykket af, at Diplo virkelig har siddet og hygget sig med at dreje på knapper.
4. ‘Reach for the Stars’ (fra ‘Free the Universe’)
Sangen har en tydelig base i jamaicansk musik, men stikker i flere retninger. For mens vokalharmonierne vækker minder om Bob Marley, lyder den indledende akkordprogression som Eagle-Eye Cherrys one-hit wonder ’Save Tonight’. Og selv om Wyclef Jean for det meste synger, bliver der også plads til et par hurtige rim om Obama, Jackson 5 og filmen ‘School of Rock’.
5. ‘Powerful’ (fra ‘Peace is the Mission’)
Den kraftfulde duet mellem engelske Ellie Goulding og jamaicanske Tarrus Riley er noget så sjældent som en powerballade fra Major Lazers hånd. Lydbilledet er poppet, Ellie Gouldings første vers næsten soulet og omkvædet har præcist det punch, som den her slags sange kræver.
6. ‘Night Riders’ (fra ‘Peace is the Mission’)
Et reelt hiphopnummer fra Major Lazers hånd, hvilket selvfølgelig også understreges af gæstelisten, der tæller 2 Chainz, Travis Scott og Pusha T foruden reggae-musikeren Mad Cobra. Pusha T og 2 Chainz leverer rutinerede vers, men det er Scott, der fylder mest med sin autotunede vokal i det synthtunge omkvæd, mens Mad Cobra stjæler al opmærksomhed, når han kort og pågående dukker op.
7. ‘Lean On’ (fra ‘Peace is the Mission’)
Megahittet med Mø fungerer bestemt også til fest, men er ikke mindst et solidt pophit på lige under tre minutter, der bygger på stærk sangskrivning med borende hooks og en fornuftig brug af virkemidler. Møs karakteristiske vokal giver sangen en karakter, der gør den nem at genkende, og måske er netop hendes klang en af årsagerne til, at nummeret har skilt sig ud og er blevet så stor en succes som tilfældet er.
Læs også: Diplo dj’er til Major Lazers officielle efterfest på Søpavillonen