Lust For Youths 80’er-synthpop er lyden af den ekstatiske, men fortabte forelskelse
Mutationer. Et af de ord jeg holder af og holder med. Mutationer er en bevægelse væk fra en tilstand mod en anden. I musik kan det være en transformationen fra en sjæl mod en ny og anderledes lyd. Den rigtige mutation kan overraske og imponere, hvis den lykkes, og uforudsigeligheden i mutationen er med til fastholde mig i al musik, jeg hører – fordi jeg så aldrig kan vide mig sikker, og derfor bliver nødt til at komme tilbage efter mere, som måske er nyt, anderledes og, ja, muteret til nye former.
Mutation er netop et ord, man kan klistre på Lust For Youth. Det der startede som Hannes Norrvides undergrunds-båndprojekt med dronede industrial-kollager, samples og flossede synthesizertemaer sprang med ’International’ (2014) hele vejen ud af skabet – ny og dansende – som et stykke dystopisk-euforisk 80’er-synthpoppet hankønsvæsen.
Mutationen sker igen på Lust For Youths nye album ’Compassion’. Denne gang mindre drastisk – nærmere som en puppe, der bliver klækket, hvor noget nyt og levende kigger forsigtigt frem. Det er den følelse, det generte hit ’Display’ emmer af – som en ud-af-det-blå-passage til varmere og mere sjælelige vinde end nogensinde før i slipstrømmen af drømmende og alternative popvæsener som Kate Bush og Cocteau Twins. En følelse som ’Easy Windows’ bygger videre på med en stemning, der er hentet op fra havbundens pulserende blå.
Med de optrappede og akustiske sen-70’er/start-80’er-vibes og en mere smeltende lyd åbner Norrvide, Loke Rahbek og Malthe Fischer igen op for at hive os ind i andre universer midt i ’Compassion’s anatomi af en elektronisk og pumpende lyd. Det virker på ’Display’. Så hårene rejser sig. Og med Soho Rezanejads underfundige vokal på det catchy omkvæd løfter nummeret sig op til et af albummets bedste og sætter en streg under mutationen og gruppens vilje til at stille spørgsmålstegn ved ’deres lyd’.
Det kræver en vilje til at eksperimentere, og måske også en slags fremsynethed, at sende så anderledes prøveballoner op og iklæde sig et mere mættet lydbillede, hvor ting som cembalo-klingende keys, strygerlydende synthesizere og ikke mindst kastagnetter varmer gevaldigt op i den ellers kølige ungdomslyst.
I den lufttomme og pumpende følelse, som de fleste af albummets sange lever i, er der dog også huller, som tapper atmosfæren for den svævende følelse. Vægtløsheden og trippet siver ud, når en sang som ’Better Looking Brother’ mediterer over sit eget simple ‘jeg’ i mere end syv minutter, og på samme måde bevæger ’Limerence’ sig ikke meget hverken i melodi eller dynamik.
Intetsigende bliver det dog aldrig. Selv på de numre, der ellers var gledet i glemmebogen, dukker bandets tekster op, som eksempelvis på ’Limerence’s fortabte forelskelse: »She walks here on sundays / so close yet so far away / se moves like a sunset / all eyes on her«. En sang, hvor især omkvædet samler en urovækkende følelse med tre på samme tid besatte og poetiske linjer: »Let me see her / I hang around the busstop / all the trees burn down«. En følelse og et stalker-jeg som alle, der har været ulykkeligt forelskede, nok kender til.
Albummets mest fuldendte sang er den ondt huggende og samtidig storladne industrial-ballade ’Stardom’. På samme måde er der her noget at føle på, når den medrivende melodi er blevet absorberet. Jeg er i al fald draget til sange, der åbner med linjer som »when the breeze kicks in / and the nightmares starts showing / it’s all clean / it’s all clear«. Og det fra en tekst, der ifølge bandet selv handler om at være så glad, at man automatisk også bliver ked af det.
Uanset om du kan genkende dig selv i den komplekse følelse af at være ekstatisk og ked af det på samme tid, har Lust For Youth noget på hjerte, og derfor træder albummet også uden om de søgte lyriske synthpop-hooks, som meget pumpende musik til natten kan spy ud over intethedens dansegulv. Melodierne og sangenes medkraft når dog aldrig samme niveau som forvandlingspladen ’International’, men takterne til noget mere og noget muterende er bestemt til stede.
Læs anmeldelse: Lust For Youth ‘International’