Moderat – elektronisk ståpels i Store Vega
Den måde, hvorpå de gæve tyskere håndterede fremførelsen af deres største hit, ’Bad Kingdom’, siger egentlig alt om Moderat. Hvem ellers finder på at trække stikket midt under første omkvæd, fordi publikum i et udsolgt Store Vega ikke synger højt nok, og kækt drage konklusionen, at det må være fordi, de ikke kan lide sangen?
Men sådan må det jo være, når man tilsyneladende ikke lader sig gå på af, at man fra nu af og de næste mange måneder kommer til at stå over for det ene udsolgte koncertsted efter det andet fyldt med absurd forventningsfulde fans. Og når man som d’herrer Bronsert, Ring og Szary i samarbejde med den visuelle troldmand Pfadfinderei har arrangeret et totalshow af så grandios karakter, som det der blev leveret denne søndag aften, så kan man sagtens tillade sig at gå rundt og opføre sig som om, man ejer hele verden.
Fra første pulserende lys- og bashug blev man suget ind i et bjergtagende intenst univers, hvor tid og sted hurtigt ophørte med at eksistere. Den tungt rullende og alligevel svært melankolske house nyklassiker ’A New Error’ skabte som koncertens bare andet nummer øjeblikkelig kollektiv ekstase, og da ’Let In the Night’ tog over med en dirrende skarp Sascha Ring på vokal var ståpelsen nærmest ved at flå huden af armene på undertegnede.
Sådan fortsatte det egentlig gennem resten af den halvanden time lange magtdemonstration. Med legende lethed bevægede trioen sig frem og tilbage mellem det mavepustertunge house- og trance-univers og de knugende intense, vokalbårne ballader.
Den kluborienterede del blev et par gange lidt for langtrukken og bød ærgerligt nok ikke på mesterværket ’Milk’ fra II-pladen, men det var sådan set også det eneste, der var at sætte på koncerten.
Det var en fryd at opleve, hvordan kun ti dage gamle numre som ’Running’, ’Reminder’ og ’Intruder’ fra ’III’ allerede indgik fuldstændig naturligt i det Moderat’ske univers, og hvordan et energibundt som ’Animal Trails’ kom endnu mere til sin ret i en live-setting, hvor trioen kunne spasse afmålt ud i forhold til originalen og få vist sig selv frem som det fremragende live-band, de også er.
For selv om Moderat omgiver sig med et blændende sansebombardement af visuelle effekter, så er det deres levende og engagerede tilstedeværelse på scenen, der adskiller dem afgørende fra andre elektroniske acts. Det, og så selvfølgelig deres forbandet gode sange, der denne aften virkelig trådte i karakter som den perfekte efterfest-blues for en tømmermændsramt electro-generation.
Anmeldelse: Moderat ‘III’