Pusha T i Store Vega: En af verdens dygtigste rappere udøvede sit håndværk
Efter 57 minutter skuede Pusha T en sidste gang selvsikkert ud over publikum og forlod derefter resolut scenen uden intentioner om at komme tilbage til den sejrsrunde, et hav af trampende fødder kaldte på. Det var et typisk billede på den detaljefikserede kompromisløshed, der er indgraveret i alt, rapperen lægger sin altid skarpslebne stemme til. Hvert ord tæller, intet er tilfældigt – selv hans få kortfattede monologer var blevet vejet og pakket på forhånd.
Forud for slutningen var gået en times fokuseret og højintens fest for de indviede. Pusha T trådte ud på scenen iført The Wire-uniform bestående af guldur og hvad der mest af alt lignede en skudsikker vest, mens den granatbragende bas fra introen på hans seneste plade faldt tungt om ørene på publikum.
Derfra blev koncertens første halvdel afviklet med gearstangen fastlåst i real hiphop. Serien bestående af skarpe fremførelser af blandt andet ’M.F.T.R.’, ’Pain’, ’Keep Dealing’ og ’Nosetalgia’ bød på få variationer i tempo, ingen pauser og ingen distraktioner fra Pusha T, der bar koncerten uden anden hjælp end fra sin dj.
Det var fængslende at opleve en af verdens teknisk dygtigste rappere udøve sit håndværk med så gennemtrængende faglig stolthed. Hvor mange rappere ofte forfalder til rollen som råbende hypeman og konferencier i præsentationen af deres eget katalog live, var Pusha T kun kommet for at rappe. Diktionen var knivskarp, og linjerne blev vægtet med udtryksfulde grimasser og malende gestikuleren. Pusha T rappede med hele kroppen og havde absolut ingen problemer med at holde publikums opmærksomhed alene.
Halvvejs og til slut afbrød Pusha kortvarigt sit masterclass med to nødvendige adrenalinindsprøjtninger i form af speedede hihats, kolossale synthesizere og omkvæd, der kunne råbes med på – det skete med numre som ’Blocka’, ’Millions’ og ikke mindst Futures ’Move that Dope’, der gav Vega et epileptisk anfald.
Men det var Pusha T’s exceptionelle fysiske og vokale tilstedeværelse på skramlede, perifere og utilgængelige numre som ’Numbers on the Board’ og ’Untouchable’, der var den store musikalske oplevelse. Det gjorde unægteligt koncerten til en lukket fest, men heldigvis syntes størstedelen af publikum at være indforstået med præmissen – selv midtvejs nede i salen blev der rappet med ord for ord helt indtil Pusha forlod scenen.
Læs interview: Interview: Pusha T om superproducere, ‘King Push’ og forholdet til Kanye