Roskilde Festival: Grimes forvandlede Arena til sit eget krigeriske popcirkus

Flankeret af en minihær af kvinder indtog Grimes Arena som en tornado, der i løbet af en times hektisk koncert aldrig satte farten ned under 200 km/t.

Selv om Claire Boucher på sidste års fantastiske ‘Art Angels’-album leger med et væld af stilarter, der inkorporerer alt fra sukkerklistret pop og kitschet country til kemisk punk og taiwanesisk rap, var der en stram rød tråd gennem hele koncerten, primært med fokus på de mest eksplosive numre fra bagkataloget pumpet helt op i yderste festpotens.

Den drømmende studieversion af ’Realiti’ fik en feststemt overhaling med Bouchers dukkeagtige robotdans og et seriøst imponerende growl, ligesom der blev hamret krigerisk løs på trommerne til ’Venus Fly’, den Skrillex-agtige banger ’Go’ og en russisk version (!) af den morderiske ’Scream’.

Andre gange spillede Grimes og hendes damer på ren tyggegummipoppet girlpower-attitude – ikke mindst takket være de to danseres koreografi med minisværd, vimpler og handsker med laserlys, samt sidekicket Hana, der skiftevis agerede korsanger, danser og guitarist. Ikke en skygge af mænd på scenen.

Grimes er notorisk for at producere og spille alt selv, og den lille canadier jonglerede også ubesværet mellem sin rolle som beatmager og anime-agtig frontkvinde i sit Spice Girls-værdige outfit af net-croptop, pandebånd og patchwork-jeans.

Med den afsluttende ’Kill V. Maim’ skabte Grimes seriøs neonrave-stemning på Arena og satte en fed streg under hendes evne til at gøre popmusik både syntetisk og (super)menneskelig.

Se hele vores dækning af Roskilde Festival HER.

Grimes. Koncert. Roskilde Festival, Arena.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af