Inc.-brødre skifter indie-r’n’b ud med new age-inspireret altrock

Selv om inc. no world formelt set kun har eksisteret siden 2010, har bandet allerede antaget et antal forskellige former. Ikke i konstellation – bandet har hele tiden bestået af brødrene Andrew og Daniel Aged – men i udtryk og navn, som de har skiftet i takt med de forskellige projekter. Nøjagtigt som et af deres idoler og tydeligste inspirationskilder, nyligt afdøde Prince.

Først hed de Teen Inc. og lavede wonky psychpop som artsfællerne Ariel Pink og Nite Jewel, der ligeledes har deres musikalske udspring omkring Eagle Rock i Los Angeles. Siden blev de blot til inc. med minimalfunket indie-r’n’b, og nu laver de new age-inspireret altrock under aliasset inc. no world.

Mange vil af samme grund nok have svært ved helt at genkende æstetikken på duoens nye album, og man kan af samme grund spørge sig selv, om det overhovedet giver mening at sammenligne albummet med duoens tidligere værker.

Nuvel, der er numre, som slægter forgængeren ’no world’ på. Særligt indledende numre som ’Waters of You’ og ’The Wheel’ har elementer af trommemaskineret funk og metalliseret grungeguitar, som også fyldte meget på deres første plade.

Som titlen indikerer, fortsætter duoen da også det metafysiske tema fra forgængeren, hvilket slås an allerede på første nummer: Det både stemningssættende og stemningsmættede præludium ’Hymn 1’, som med sin messende kor og spirituelle tekst hensætter en til de højere luftlag. En anden ting, som heller ikke har ændret sig, er Andrews spøgelsesvokal, der på tværs af alle udgivelser har været duoens signatur, og som har en endnu mere fremtrædende rolle på ’As Light As Light’.

Men her hører lighederne også op, for hvor ’no world’ skulle kendes på sine introspektive tekster, fængende melodier og perfektionerede produktion, er ’As Light As Light’ blot skrevet på tre uger og fortrinsvis indspillet i one-takes med det samme gennemgående studieorkester, fordi brødrene ønskede at mindske spændet mellem optagelse og liveoptræden. »Vi ønsker at indgyde følelsen af at være i et rum og bare tro på øjeblikket«, har de således udtalt om ’As Light As Light’.

Som tidligere session- og livemusikere for blandt andet Elton John, Cee-Lo Green og Kirk Franklin er det da også tydeligt at høre, at de mestrer deres respektive instrumenter til fulde, men sine steder er det også som besættelsen heraf får numrene til at gå i tomgang.

Særligt suiten af ’Watch This Dream’, ’In Love’ og ’Your Waking Heart’ forekommer mærkeligt idéforladte med vedvarende rundgange og underlige breaks, og særligt de to sidste bukker næsten over i kvalm country-sødme.

Mere formfuldendt er den bioetiske og næsten Beatles’ke ’For the Leaves’, som med sin længselsfulde guitar og drevne trommer for alvor får én til at abonnere på det optimistiske budskab, pladen rent faktisk hviler på.

På samme måde som Kanyes ’The Life of Pablo’ og Chance the Rappers ’Coloring Book’ har ’As Light As Light’ nemlig også gospel som referenceramme og velsignelse som sit endemål, og brødrene har da også selv udtalt, at pladen hjalp dem ud af en dårlig periode. Selv om der er meditative elementer undervejs, er det dog først til sidst, man som lytter oplever en form for forløsning.


Kort sagt:
’The Light As Light’ er på mange måder så let som lys, men desværre også lige så flygtig på trods af meditative elementer og delvis forløsning. Albummet mangler det, som dens forgænger havde i fængende melodier og produktion, og man mærker derfor også kun lejlighedsvist den nærhed, som pladen tilstræber.

inc. no world. 'As Light As Light'. Album. No World Recordings.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af