Roskilde Festival: Father John Misty forførte Orange Scene
Det var med visse bange anelser, at Josh Tillman, blot to år efter at have spillet Avalon op, skulle betræde festivalens største scene. Genremæssigt ligger hans spidsfindigt orkestrede singer/songwriter-udtryk langt fra, hvad man normalt forventer af Orange Scene fredag aften, men benspændet til trods udfyldte han rollen som elegant showman til fulde.
Parret med strygere og blæsere fra symfoniorkestret Tivoli Copenhagen Phil og et velspillende band var rammen sat for en stor musikalsk oplevelse, og med en ikke mindre end fremragende lyd kom både band og orkester til sin ret.
Tillman førte sig frem som både forfører og revsende samfundssatiriker, og særligt ’When You’re Smiling and Astride Me’, ‘Chateau Lobby’ og ’Bored in the USA’ gik rent ind. Sidstnævnte fik også smilene frem med sit »save me, white Jesus!«, hvor en securityvagt ufrivilligt blev genstand for publikums morskab på storskærmen, da hovedpersonen trådte ned til ham.
De nye numre fra ’Pure Comedy’-albummet gjorde sig godt, og Mistys indre særegent satiriske romantiker kom flot til udtryk i slutningen af titelnummerets modvillige kærlighedserklæring: »I hate to say it but each other’s all we’ve got«.
Orkestral soft rock var muligvis ikke det, Roskilde-publikummet troede, det havde brug for fredag aften, men Father John Misty efterlod Orange Scene mere end bare blød i knæene.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival