Emil Stabil saboterede sin egen koncert på Roskilde Festival
Der er ting, man må tage højde for, når man spiller koncert. Det gælder særligt, hvis man optræder på festivaler med et stramt program og højt niveau af organisering.
Men at Emil Stabils store chance for at fyre helt op for Arena med sin egenartede danske jokerap skulle ende som en flabet showcase med ringeagt for opbygning og planlægning, var alligevel uforudset.
Det var ganske vist annonceret på forhånd, at en række gæster ville være med til showet, men det var helt uventet, at Stabil til sin egen koncert simpelthen var fraværende meget af tiden.
Det startede ellers udmærket ud. En indledning med pigekor var et sjovt indslag, og langsomt blev festivaltrætheden og tømmermændene banket ud af en rimelig veloplagt Emil Stabil, der rappede blærede linjer som »fuck af, jeg har det fedt / hvis jeg dør lige nu, dør jeg med stiv pik« fra bangeren ’Onsdag’.
Men efter ’Er det en fugl’ forsvandt hovedpersonen selv fra scenen og overlod den til den norske rapduo Sushi x Kobe, der lignede en nordisk pendant til ’Det Brian’-rapperne Cav og Sim fra BFL. Det var med cirka samme karisma som en skraldebil, at de stod på scenen i et kvarter til ingen verdens nytte, og lige så hurtigt festen var blevet startet op, lige så hurtigt faldt den fra hinanden igen.
Det fik Amsterdam-rapperen Lil’ Kleine gjort en ende på med hårdtpumpet tramp. Dakke-dak-faktoren var høj, og publikum var på, men da klokken nærmede sig kvart over tre, og Lil’ Kleine havde fyret opfordret publikum til endeløse moshpits i cirka 20 minutter, undrede man sig over, om Emil Stabil egentlig ville komme tilbage, eller om han havde forladt festivalpladsen i sin rus.
Det gjorde han, men det var med et »yo, det er noget bullshit, det her, jeg må ikke spille mine to største hits«, sagde han med henvisning til ’Over alt’ og ’Allerede is’.
Her var klokken lidt i halv fire, og man kunne have sagt sig selv, at når Kellermensch stod til at gå på på samme scene kl. 16.00, så skulle man til at runde af.
Det havde Emil Stabil tydeligvis ikke taget højde for, og i stedet undskyldte han akavet og trak sig fra scenen, mens konferencieren blev mødt med buhråb.
Det var mere end dumt, men det var også en kæmpe skam, for Emil Stabil og hans labelmates har noget at byde på. De har et dansk take på den stil, der hitter stort lige nu, og Stabils lyd passer mere på 2017 end den gør på 2014, hvor han brød igennem med ’Er det en fugl’ – ligesom Young Bongs autotune-poppede ’Pak mig ud’ er en klokkeklar dansk pendant til Lil Yachtys omdiskuterede trap-hit ’Minnesota’.
Koncerten på Arena kunne have været en manifestation af, at en ny generation med et let og legende forhold til hiphoptraditionen er kommet for at blive på dansk jord. At en ny front i dansk rap er blevet trukket op.
Sådan blev det ikke. Med en eklatant dårlig dømmekraft saboterede Emil Stabil simpelthen sin egen koncert og forspildte en kæmpe chance. Ikke bare for sig selv, men for dansk rap i det hele taget.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival