Roskilde Festival: Lorde var den perfekte forelskelse på Arena
Lordes eminente nye album ’Melodrama’ er et ungdommens testamente om kærlighedens paradoksale død i et spirende voksenliv. På denne dystre baggrund indtog den newzealandske popstjerne et frydefuldt Arena i sneakers og gotisk balkjole – et outfit, der matchede de kreative kræfter i det desillusionerede materiale til perfektion.
Vi var med hende hele vejen – fra den spændstige levering af ’Tennis Court’ over mindre beatorienterede nye sange som ’Louvre’ og ’Sober’. Bandopsætningen med tre mand var enkel, hvilket gav heltinden masser af plads at boltre sig på, og de hvide sneakers fik afgjort funktion under de brusende skørter. Lorde udfyldte scenen i en sådan grad med sit nærvær og sin begejstrede, omend professionelle, pludren, at det massive backdrop med visuals af cigaretrygende girlfriends og en stor, lighterholdende hånd syntes overflødigt.
Heldigvis lod Lorde det stærke materiale tale for sig selv, og hun var tydeligvis overvældet af Arena-publikummets dedikation under sit første Danmarksbesøg. Leveringen af den intime, sorgfulde ’Liability’ understregede, at Lordes ensomhed måske nok kan virke presserende i privaten, men at hun i berømmelsens uvirkelige sfære har indiskutabel rygdækning fra sine fans. Siddende på gulvet med udsigt til smartphone-lyshavet må sangerinden havde følt sig som alt andet end en sur forpligtelse.
Seacen nåede desværre brat sin ende med fællesdans til breakup-bangeren ’Green Light’. Lorde er måske for meget for ekskæresten, men hun var den perfekte forelskelse på Arena.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival