Cupcakkes ‘Ephorize’ er meget mere end eksplicit sex-rap
Cupcakke er ikke bare en rapper, der bruger sex til at sælge eller som en del af sit image. Sex er selve indgangsvinklen til hendes musik.
Chicago-rapperen er nemlig brudt igennem ved at rappe om sex. Og ikke sex på en hvilken som helst måde: Ekstremt eksplicit sex (’Vagina’), ret frygtløst udskejende sex (’Deepthroat’) – og faktisk også ubehagelig (og ulovlig) pædofil sex på sangen ’Pedophile’.
Hendes fans kalder sig desuden for ’slurpers’, og hendes musikvideoer er så udfordrende, at man ikke kan lade være med at se sig over skulderen for at sikre sig, at ingen lige opdager, hvad det er man sidder og ser.
Men en del af det spændende ved Cupcakke har altid været, at selv om sex er døren ind til hendes verden, har der altid været mange flere nuancer, når først man er trådt ind. På hendes debut-mixtape, der selvfølgelig hedder ’Cum Cake’, udforskede hun drill a la Chief Keef (som hun har gået i folkeskole med), og siden har hun fulgt sine poppede, elektroniske impulser på udgivelser som sidste års ’Queen Elizabitch’.
Der er dog først på det nye, måske karrieredefinerende album ’Ephorize’, at den eksplicitte sex-rap og mennesket Cupcakke for alvor danner en tredimensionel karakter, som er svær ikke at blive fascineret af.
Tag for eksempel sangen ’Single While Taken’. Det er en benhård drill-sang, der lyder som et track om vold og stoffer, men faktisk handler om, at Cupcakke tager ud og fester som var hun single, fordi kæresten ikke behandler hende godt. Den er tydeligvis en protest mod parforholdets fordrejede magtbalance, men også et opgør, hvor sårbarheden stadig skinner igennem: »I shouldn’t have to tweet I’m single for male attention«, rapper hun et sted.
De sårbare øjeblikke er tit indhyllet i et aggressivt lydbillede og bliver derudover gang på gang afbrudt af sange som ’Spoiled Milk Titties’ og ’Duck Duck Goose’, der er overvældende sexscener. Jeg kunne citere hele sange, for næsten alle linjerne er så udpenslede og grænseoverskridende, at man får røde ører af at have dem i høretelefonerne.
Kendetegnende for sexsangene er, at de skifter mellem det ekstremt beskrivende og det komiske. Det ene sekund rapper Cupcakke »let me brush your pubic hairs while I suck on your cock« (’Duck Duck Goose’), det næste laver hun jokes som denne, fra ’Spoiled Milk Titties’: »Relax me with massage, park your dick in my garage / do not touch my booty hairs, man, I’m feeling like Solange«.
Sexforståelsen på ’Ephorize’ begrænser sig dog ikke til skiftevis at provokere og være komisk. På ’Crayons’ hyldes sex mellem alle køn, og på ’Total’ stiller Cupcakke igen nogle af spørgsmålene, der nok primært definerer den her udgivelse: »What is it worth? Is it worth not bein’ solo? How much love can you give me? What’s the total?« Ligesom ’Single While Taken’ søgte væk fra et parforhold mod singlelivet, spekulerer ’Total’ over fordele og ulemper ved at binde sig til en anden. Er kærligheden et frihedstab værd?
På ’Total’ rapper hun derudover om, at hun gerne vil tages med i biografen, ikke bare Netflix and chill, og det er netop den dynamik, ’Ephorize’ hele tiden kredser om; en slags vekselvirkning mellem sexlyst og ønsket om følelsesmæssige relationer. Det er sjældent skildret med så ekstrem åbenhed, og selverkendelse, som her.
Vi får alle nuancerne med – de seksuelle, de følsomme og de aggressive. Lydbilledet er tilsvarende spraglet: EDM-popsange på ’Total’ og ’Post Pic’, salsa a la Camila Cabellos ’Havana’ på ’Fullest’ og minimalistisk, tung drill på ’Cinnamon Toast Crunch’ og ’Cartoons’.
Det understreger det flersidige i Cupcakkes musik. Hun er blevet kaldt mange ting: Sexpositiv, den mest raunchy rapper i verden og en masse andet. Men ’Ephorize’ er en sejr, netop fordi det ikke kan koges ned til en simpel sætning. Det er et album, der insisterer på sin kompleksitet.
Kort sagt:
Cupcakkes eksplicitte sex-sange er indgangsvinkel til et album, der hurtigt viser sig at være mere end blot provokation. Det handler om magtbalancen i forhold, og sammenspillet mellem sex og kærlighed. ‘Ephorize’ er et modigt og komplekst hiphop-album om relationer mellem mennesker.