Lykke Li smeltede længsel og forløsning sammen i introvert Heartland-koncert
Lykke Li kan til tider virke selvhøjtidelig – på en scene såvel som i interviews – men er samtidig som kunstner og performer fuldt ud bevidst om begrænsningens kunst: Hun doserer sine virkemidler og bruger sin stemmes beskedne kraft til at skabe en personlig fortælling frem for at halse efter trends.
Torsdag aften på en vindblæst mark ved Egeskov slot på Midtfyn bevægede Li sig på en knivsæg mellem det inciterende og det indolente. Hun er cool chick med styr på det hele, men uden lyst til at spille op til sit publikum, hvilket nogle sikkert vil opfatte som krukket, men som også virker effektfuldt, når hun endelig giver slip på sig selv, eller pludselig viser tænder i form af korte, spjættende dansesekvenser.
De dramatiske popsange fra blandt andet det fire år gamle power-ballade-opus ’I Never Learn’ kunne godt være blevet sluppet løs med lidt mere ekstrovert energi end det var tilfældet i udgaverne af ’No Rest for the Wicked’ og ’Just Like a Dream’, men omvendt fornemmede man en kunstnerautenticitet i kernen af sangerindens præstation, som en ild, der brænder sagte, men som momentvis blusser op som en blånende stikflamme.
Vi blev naturligvis ikke snydt for hitsene ’Little Bit’ og ’I Follow Rivers’, men selv om især sidstnævnte vakte genkendelsens glæde i publikum, var Lis vokale præstation langtfra lydefri. Til gengæld lød hun bedre live på en håndfuld nye sange – fra junialbummet ’so sexy, so sad’ – end hun gør i studieversionerne, hvor hun kæmper med at finde en plads i de ofte tætpakkede, hiphop-inspirerede produktioner. Versene til ’Utopia’ leverede hun med autoritet, og titelnummeret lignede et hit-in-spe med et omkvæd, der pustede sig op som en stor, flot, rød gummibold, hver gang det blev skudt ud over publikumshavet.
Titlen – ’so sexy, so sad’ – indfanger meget godt appellen ved Lis musik, for der foregår en vekslen mellem to poler, der finder sammen i en form for syntese, hvor længsel og forløsning hænger tæt sammen. På Heartland holdt den svenske sangerinde (næsten) hele tiden igen, men ud fra en bevidsthed om, at forskellen på utilfredsstillet lyst og appetitten på mere er ganske flydende.
Læs også: Lykke Li tilbage med nyt album ‘so sad so sexy’ – udforsker ny r’n’b-lyd på førstesingler