Artigeardit fandt ind til poesien på Roskilde Festival
»Jeg er fucking træt mand«, lød det tidligt fra den unge rapper Artigeardit, der indtog Countdown-scenen flankeret af dj, korsangerinde og en fyr på drumpad. Men trætheden var ikke til at mærke i hans nærværende optræden helt ude på scenekanten, hvorfra hans store øjne brændte skarpt ud mod publikum.
Stemmen var godt nok lettere hæs under de første numre, der blev fremført mere råbende og energisk end på indspilningerne, men det gav faktisk pote i gennembrudshittet ’Forklar ma’.
Stod man indledningsvist og savnede Ardits afdæmpede og halvsyngende poesilinjer, så eliminerede fremførslen af ’Voicemail’ alle bekymringer. Hans stemme flød pludseligt flot mellem sang og rap, og man kunne endelig høre korsangerindens lækre fraseringer. Andre stille numre som ’Imorgen:igår’ og ’2.0’ gav yderligere plads til at udfolde det unge talent og skilte sig ud som højdepunkter trods deres lavere energiniveau.
Selv om publikum insisterende forsøgte at skabe en stor energisk hiphopfest, inklusive et malplaceret og nærmest saboterende moshpit, forhindrede det lave lydniveau dog seancen i at peake.
Men med armsving og hjælp fra gæster som Jamie Kamara, Omar og Marcus Gordon endte energien alligevel på toppen og klargjorde festivalgæsterne til at tage med Ardit ud på pladsen og feste stemmen endnu mere hæs.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival