Kali Uchis’ talent blev ikke forløst på Roskilde Festival
Kali Uchis er nok et af de mest hypede navne i musikverdenen lige nu – og med god grund. Hendes debutalbum ’Isolation’ er en soulet popperle, og af samme årsag virkede hun som det perfekte match til en koncert i døsig eftermiddagssol. Men der var noget, der ikke spillede for Uchis lørdag på Apollo.
Man skulle virkelig spidse ører efter den detaljerigdom, der kendetegner hendes musik, og koncerten bar præg af et rodet, fladt lydbillede, hvor den ellers veloplagte, dansende Uchis kæmpede for at fastholde sit publikums opmærksomhed.
Koncerten blev åbnet med ’Speed’ og ’Rush’ fra Uchis’ ældre ep ’Por Vida’, og herefter sang hun sig igennem en god håndfuld numre fra ’Isolation’. Hendes bløde vokal var mærkbart for lav i størstedelen af numrene, hvilket tvang hende til at presse sin stemme ud af det delikate, forførende leje, den oftest bevæger sig i. I stedet for kom hun til at lyde en smule anstrengt i kampen for at overdøve det ellers ret minimalistiske setup med keys, trommer og bas.
Kor- og blæserstemmer var overladt til et backingtrack, og selv om det ikke nødvendigvis er skidt, havde det klædt hele molevitten, hvis detaljerne, der gør Uchis’ numre så gode, havde fået en mere fremtrædende rolle.
Det mangelfulde lydbillede resulterede desværre også i et småsnakkende og sporadisk udvandrende publikum, og først senere, da Uchis fyrede op for sange som ’In My Dreams’, ’Just A Stranger’ og ’Dead To Me’, vågnede publikum for alvor op. Her tog koncerten et tiltrængt nøk opad på energiskalaen, og man fik et glimt af den vuggende sommerforelskelse, man havde håbet koncerten ville være.
Det var dog alt for sent for Kali Uchis at vende den til det bedre, og koncerten fremstod som en svag skygge af, hvad hun egentlig kan præstere.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival
Læs også: Hvis publikum kunne bestemme: Ønsker til Roskilde Festival 2019
Læs også: Roskilde Festival: Publikums yndlingskoncerter – plus de største skuffelser