På fredag udgiver Carly Rae Jepsen sit fjerde album ’Dedicated’, lidt mere end syv år efter hun fik skudt karrieren i gang med den absolut uundgåelige, letbenede ørehænger ‘Call Me Maybe’.
Siden da er Jepsen gået fra at være ultranuttet popstjerne til sofistikeret hitmager og kritiker-darling, men musikken ligner overraskende meget sig selv. Det er Jepsens image, stil og looks, der har fået poptonerne til at klinge anderledes. Vi gennemgår udviklingen med hjælp fra popstjernens skiftende frisure.
Langt, mørkt, pandehår og quirky bølger (2012)
»Hey! I just met you, and this is crazy / so here’s my number« – du kender resten…
Sommeren 2012 var kendetegnet af den verdensomspændende popbasker ‘Call Me Maybe’, og den var lige dele elsket og hadet for sine naive, hyperpoppede lydflader. Jepsen havde allerede udgivet det knap så kommercielt succesfulde album ‘Tug of War’ i 2008, men ‘Call Me Maybe’ fik sat hende på det musikalske landkort som en ung, sprudlende popstjerne, der ikke var bange for at tage popmusikken til sin alleryderste potens.
Carly Rae Jepsens album ‘Kiss’ (hvorpå ‘Call Me Maybe’ og andensinglen ‘This Kiss’ optrådte) var som en sonisk oversættelse af hendes college-pigede look og image, der ærlig talt virkede en smule for ungt og blåøjet til hendes på det tidspunkt 26 år.
Bølget, perfekt stylet langt hår, store smykker og nuttet make-up fik Jepsens musik til decideret at lyde endnu mere ungdommelig, end den gjorde i forvejen, og nok af samme årsag var der mange, der afskrev hende som lidt af en døgnflue. Ingen af hendes efterfølgende hits har da heller haft samme altoverdøvende slagkraft, men alligevel er det lykkedes hende at opbygge en bundsolid fanbase og få vendt den gængse opfattelse af hende som en lidt blåøjet, ung popstjerne.
Edgy, pjusket page (2015)
Short hair, don’t care. Carly Rae fik en klipning i 2015, og ikke mindst vandt hun publikums gunst med albummet ‘Emotion’, der i nogle kredse har opnået en form for kultstatus. Sangene herpå er tempofyldte popsange a la ‘This Kiss’, men man finder også bløde, varme lidt 80’er-nostalgiske numre som ‘All That’, hvor Dev Hynes (aka Blood Orange) er med på vokal. Jep, Dev Hynes.
Hvordan det lykkedes Jepsen at gå fra ultranuttet college-girl-next-door til pludselig at synge duet med Blood Orange er et mysterium, men en del af det skyldtes nok, at hun begyndte at frame sig selv mere ‘voksent’. Hun var stadig uhelbredelig popfanatiker – men voksen.
Et af de bedste hits fra ‘Emotion’ forbliver ‘Run Away With Me’, hvis markante saxofonintro gik hen og blev til et meme. Den tilhørende musikvideo med håndholdt kameraæstetik præsenterede Jepsen med en pjusket, kulsort pagehårsfrisure på tur gennem Paris, og det var en enorm kontrast til den stylede, langhårede popstjerne fra 2012. Musikken derimod, lignede sig selv. Udtrykket var mere afrundet og sangskrivningen stærkere, men flere af sangene besad stadig den overpolerede, lidt blåøjede lyd som dominerede ‘This Kiss’. Tag bare bangeren ‘I Really Like You’.
Hvad er det egentlig, der adskiller ‘I Really Like You’ fra ‘Call Me Maybe’? Well, musikalsk er det faktisk ikke det store – men Tom Hanks er den lipsyncende hovedperson i musikvideoen til ‘I Really Like You’, og det gør en verden til forskel.
Jepsens yngre fans så måske bare en syngende, ældre mand i musikvideoen, men det lidt ældre publikum så flere årtiers popkulturelle referencer i videoens charmerende hovedperson. På den måde understregede hun på subtil vis, at hun allerede havde benene solidt plantet i populærkultur, hvad enten man kunne lide det eller ej.
Den skelsættende mullet (2016)
Var man i tvivl om, hvorvidt Carly Rae Jepsen var edgy nok, var man det ikke længere, da sangeren pludselig fik klippet den klædelige page til en vovet, men selvsikker mullet.
Der gik heller ikke længe, før hun var hovedperson i det enormt velrenommerede musikmedie Pitchforks ‘Over/Under’-segment, og desuden kunne hun ses danse side om side med Blood Oranges Dev Hynes på nummeret ‘Better Than Me’. Det virkede som om at hele verden, og ikke bare hardcore popfans, fik øjnene op for Carly Rae Jepsen i løbet af 2016.
Jeg vil ikke tilskrive al den opmærksomhed til hendes dristige hårvalg, men ærligt: En popbanger som ‘Emotion’ lyder simpelthen anderledes, når den kommer fra en person med bundesligahår, end hvis den var blevet sunget af 2012-Carly. Hun er et af de bedste eksempler på en bølge af musikere, der har forsøgt at reclaime og omfavne popmusiks måske udskældte, syntetiske, ‘flade’ lyd uden nødvendigvis at leve op til den gængse forestilling om, hvordan en popmusiker ser ud eller agerer.
Blond, sofistikeret og med hårspænde (2018-2019)
Vi skriver 2019, og Carly Rae Jepsen har droppet sin karakteristiske mørke hårfarve og erhvervet sig en platinblond page, et fløjlsjakkesæt og et absolut sofistikeret, sleek look. På ‘Party For One’, førstesinglen fra ‘Dedicated’, har Jepsens stemme nøjagtig lige så mange poppede Britney Spears-agtige knirk som den havde i 2012, og der er stadig dømt ærkepop af øverste skuffe, selv om hun nu er 33 år gammel.
Hvem siger, at den kompromisløse, sjove og letsindige popmusik er forbeholdt college-alderen? Ikke Carly Rae. Hendes nuværende sofistikerede look viser, at hun sagtens kan forblive den kompromisløse pop-aficionado, hun startede sin karriere med at være, selv om hun ikke længere ligner en slikbutik. Og hendes modne look former vores ører. De poppede, syntetiske lydflader klinger langt mere sofistikeret end ‘Call Me Maybe’.
Men Jepsen omfavner tyggegummipoppens lyd, dens æstetik og ikke mindst dens salgbarhed. Musikvideoen til ‘Party For One’ er for eksempel et fuldstændig skamløst eksempel på product placement, hvor Jepsen danser rundt og drikker Absolut Vodka i sit Calvin Klein-undertøj. I modsætning til, når en kunstner kort trykker play på et par Beats by Dre-højtalere i to sekunder i starten af en musikvideo, går Jepsen all-in på, at der er et produkt, der skal sælges, og det giver én fornemmelsen af, at hun udnytter og leger med musikindustriens profitdrevne præmisser. Faktisk navigerer hun i popverdenen på en måde, som meget få kan gøre efter.
Hendes 2019-image giver popsangene en anderledes lyd, der appellerer til et helt andet publikum end i 2012. Og singlerne ‘Now That I’ve Found You’, ‘No Drug Like Me’, ‘Julien’ og ‘Too Much’ tyder på, at vi får en Carly Rae Jepsen i absolut topform, når ‘Dedicated udkommer på fredag.
Læs også: Justin Bieber og Ed Sheeran har lavet et monster af et hit – men altså, gab…