Denzel Curry satte ild til Roskilde Festival og hældte benzin på bålet
Fra åbneren ’Zuu’ satte ild til en ellers regnfuld Apollo-scene, hældte Denzel Curry kun mere benzin på bålet, som koncerten skød frem. Curry er en af de tilbageværende fra Soundcloudrap-revolutionen, og han har bestemt den rå, aggressive, voldsomme og til tider næsten ubehagelige energi, som kendetegner bevægelsen.
Han er en solid rapper, men fik ikke vist det meget frem – det skete oftest på a cappella-stykker, som blev klistret på bagenden af numre. Det her var en rapper, der ikke gik op i at rappe, men i at facilitere den totale, nærmest katarsiske energiudladning med hoppen og moshpits.
Og Denzel Curry har numrene og karismaen til det – sange som ’Ricky’, ’Aloha’ og ’Speedboat’ er som skabt til, at han kunne lave den karakteristiske nedtælling til de øresønderrivende og befriende smadrede drops og selv hoppe rundt på scenen.
I en sjov ping-pong med DJ Posh inden ’Sumo’ valgte de hver en side af publikum og fik pladsen til at dyste om, hvem der kunne gå mest amok – nok indøvet, men ikke desto mindre effektivt. Der var steder, hvor Curry dyrkede et mere traditionelt rapudtryk, som på ’Black Ballons’ og ’Sirens’, men det var klart den smadrede Curry, der fungerede bedst.
Som mange hiphopkoncerter var fokusset på festen forudsigeligt og, paradoksalt nok, i fare for at blive lidt kedeligt. Men efter en overbevisende tretrinsraket af ’ULT’, XXXTentacions ’Look At Me!’ og en eksplosiv ’Ultimate’ var det dog tydeligt, at han er en af de rappere, der kan få den her type show til at fungere.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival
Læs også: Jeg elsker moshpits – men Skeptas Roskilde-koncert viste, at det har taget overhånd