Joey Purp leverede en rapteknisk magtdemonstration på Roskilde Festival
Joey Purp er fra Chicago, og han elsker sin by – ligesom de fremmødte festivalgæster elsker den midlertidige musikby, der hvert år bliver skabt på Roskilde Dyrskueplads. Torsdag aften mødtes de to byer til en rapteknisk magtdemonstration med både rørende fortællinger fra Chicagos slum, bouncende dansefester, crowdsurfing og moshpits.
Rapperen med det kække smil og den smukt hæse stemme stirrede sit direkte publikum i øjnene fra første nummer, og han slap ikke koncentrationen ét sekund. Med tidlige numre som ‘Paint Thinner’ og ‘Photobooth’ vist Joey Purp sit massive raptalent, og hver eneste linje blev fremført knivskarpt uden hjælp fra hverken hypeman eller backingtrack. Samtidig skinnede hans alsidighed igennem, da han gik fra de lynhurtige flows til den druggy, tilbagelænede ‘Diamonds Dancing’, der fik publikum til at flyde fra side til side.
Historiefortælling er i disse tider en sjælden ting til hiphopkoncerter på en festival, men Purp fangede publikums fulde opmærksomhed og rappede med hele hjertet, da han stolt fortalte de hjerteskærende Chicago-historier på rørende numre som ‘Cornerstore’, ‘2012’ og den storladne ‘Morning Sex’, der blev dedikeret til det afdøde hiphopkoryfæ Nipsey Hussle.
Det store nærvær på begge sider af scenekanten var måske grunden til, at rapperen eksklusivt spillede et helt nyt nummer, og publikum gengældte senere gaven i form af hoftesving og moshpit-energi under de uimodståelige ‘Aw Sh*it’, ‘Girls’ og ikke mindst ‘Elastic’, der åbnede op for en gigantisk dansende cirkel af kaos.
Afslutningsvis blev kaosset kontrolleret, da Purp med stor effekt opdelte publikum på midten inden energiudladningen med ‘Irie Trill Vibes’ fra hans sideløbende Chicago-duo Leather Corduroys. Her blev nærværet fysisk, da rapperen sprang ud i publikum og crowdsurfende leverede sine linjer svævende over den hoppende folkemængde, hvilket gav energiskuddet til, at ekstranummeret ‘Bag Talk’ kunne lukke den imponerende hiphopfest.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival
Læs også: Jeg elsker moshpits – men Skeptas Roskilde-koncert viste, at det har taget overhånd