Silvana Imam gav Roskilde Festival sin rebelske Orange-åbning
Der er altid noget særligt over åbningskoncerten på Orange Scene, og årets booking af den svenske rapper Silvana Imam er et af de modigste valg længe. For selvfølgelig vil en svensk feministisk rapper, der er forholdsvist ukendt for et dansk publikum, aldrig kunne fylde den enorme festivalplads op.
Men det symbolske budskab var stærkt, og Silvana Imam kan om nogen føre sit budskab frem – om så det er en fuckfinger til de danske politikeres indvandrerlov eller en hyldest til livet og kærligheden.
Koncertens første halvdel var en teknisk flot og ikke mindst rebelsk magtdemonstration (selv stagehanden havde elefanthue på), og numre som ’Nenene’ og ’Helig Moder’ satte hurtigt gang i attituden og bassen, der blev yderligere intensiveret med en gæsteoptræden fra norske Unge Ferrari på ’I.M.A.M. pt. 2’ og »pussy power penge«-råb fra publikum under hittet ’Tänd Alla Ljus’.
Og selvom festivalpladsen langt fra var fyldt op, eksploerede en energibombe, da publikum sprang op fra hug-position under ’Vikken Då’.
Det symbolske og konceptuelle var gennemgående i koncerten, hvor tekstbidder blev opløst af Silvanas forvrængede robotstemme, mens hun skiftede fra sort læder-look til lyse, spraglede klæder, da temaet gled over i kærlighed.
Her blev politiske slagord udskiftet med autotune-ballader som ’Ha Tålamod’ og intime, charmerende duetter med kæresten Beatrice Eli, men desværre forsvandt energien også, og en ellers mindeværdig koncert sluttede en smule uforløst.