‘Revelations of a Girl’: Nurse ep-debuterer med dejligt dyster popmusik
Der har været rigtig meget mørke i popmusikkens verden de seneste par år. Kunstnere (for bare at nævne nogle få) som Billie Eilish, Twenty One Pilots og Halsey har haft massiv hitlistesucces med musik, der har været indhyllet i angst – ofte gennem iskolde synthesizere, tunge trommemaskiner og ikke mindst vokalleveringer, der for blot ti år siden havde været totalt uset uden for den alternative musiks rammer.
Herhjemme er der også gang i bølgen. Ida Laurberg er helt klart det tydeligste eksempel, og jeg havde egentlig ikke tidligere set Nurse – aka Josefine Struckmann, der tidligere i karrieren udgjorde duoen Mor sammen med Mø – som en del af denne tendens, men det er svært at lade være oven på debut-ep’en ‘Revelations of a Girl’.
Okay, den åbentlyse undtagelse først: Ep’en slutter med en disco-inficeret banger ved navn ‘All I Need’, der synes lykkeligt euforisk. Den er ikke helt nær så sukkersød som mangt et discotrack var i storhedstiden – der er rent faktisk en diskret lille bagkant, der lurer, når hun så hengivende og absolut erklærer sin kærlighed. Der er noget bid i sangen, men den stikker alligevel kraftigt ud og føles nærmest mere som et bonustrack end en passende afslutning på en ellers ganske makaber ep.
Den føles som lidt af en antitese til ep’ens tredje nummer, ‘Eternal Lovers’, der også handler om en stor kærlighedserklæring. Men grundet de isnende musikalske omgivelser herpå, så ender denne sang med at lyde mere som om, den handler om besættelse, end den handler om tryg, gensidig kærlighed. Det er makabert og apokalyptisk, og det gør, at ‘Eternal Lovers’ føles som mere og andet end blot en kærlighedssang.
Universet på ‘Revelations of a Girl’ er et, der på mange punkter minder meget om andet elektronisk pop – men der er ofte noget, der lige gør stemningen lidt creepy. Eksempelvis er der den æteriske brug af mundharmonika på ‘Lonely Rider (I Love You I Miss You I Hope I See You Before I Die)’, eller inklusionen af noget så gammeldags som en guitarsolo på ‘Roses’. Sådanne tiltag ender ikke blot med at lyde som spøjse krydderier, men som led i at etablere en ‘Twin Peaks’-agtig verden, hvor der altid er noget mystisk i vejen, uden at man nødvendigvis kan sætte fingeren på hvad.
Til tider kan mørket måske tage overhånd, og det kan føles som lidt længe at vandre rundt i nogenlunde den samme stemning. Heldigvis er det dog kun en ep, så det er ikke et stort problem. Men ligesom Billie Eilish kan gøre mørket sjovt og magtgivende på eksempelvis ‘Bad Guy’, så ville jeg ønske, at der var lidt flere numre, der legede mere med, hvad man kan udforske i popmusikkens mere dystre afkroge.
Det er nok derfor, ‘Eternal Lovers’ absolut er min yndlingssang på ep’en – for selv om kærlighedserklæringen føles forstyrret, er den også sært forførende.
‘Revelations of a Girl’ er dog stadig en flot ep-debut. Nurse har rigtig godt styr på at etablere skumle lydbilleder, der komplementerer hendes sangskrivning, og jeg håber virkelig, at hun fortsætter i den retning – også selv om den enlige afstikker i ‘All I Need’ skam også er en ganske gennemført disco-basker.
Kort sagt:
‘Revelations of a Girl’ er en samling dystre popsange (og en enkelt lystig disco-sang), hvor Nurse flot formår at skabe en lyd, der både er mystisk og faretruende. Det er ikke altid, at mørket skaber lige interessante landskaber, men lyden er konsekvent godt eksekveret.