‘Mercedes the Virus’-afsløring er det mindst interessante ved Phlakes solide popalbum
Der er gået snart fire år siden Phlake debuterede med albummet ‘Slush Hours’ og sang om Oreos og gravide kærester på monsterhittet ‘Pregnant’. Siden da er det blevet til efterfølgeren ‘Weird Invitations’, og nu er tiden kommet til den danske duos tredje udspil med den bombastiske titel ’The Illegal Download of Your Soul’ (’T.I.D.O.Y.S.’).
Det er et album, der lader til at ville undersøge grænserne mellem menneske og maskine, relationer, romantiske besættelser og teknologi. Og det er da også blevet til i selskab med den fiktive, computerskabte vokalist Mercedes the Virus, som vi nu ved hele tiden har været forsanger Mads Bo Iversens stemme i forklædning.
Dén information, som er blevet afsløret sammen med albummets udgivelse, har været holdt hemmelig lige siden singlen ‘Waited All Summer’ udkom tilbage i 2018 – i mellemtiden har folk i stedet måtte gætte på, hvem Mercedes i virkeligheden var. Det var altså Mads kørt gennem en computer. Mere om det senere.
’T.I.D.O.Y.S.’ bevæger sig i Phlakes velkendte, tilbagelænede r’n’b-univers, men disker også op med mere rendyrkede popnumre, der stjæler opmærksomheden med catchy riffs, skarpe synthteksturer og en alvor, der hidtil ikke har fået voldsomt meget plads i Phlakes repertoire.
Åbningsnummeret ‘Babe’ og den efterfølgende ‘Sleepwalker’ feat. Awinbeh er nogle af Phlakes stærkeste og absolut mest interessante numre til dato, og det klæder Mads Bo Iversens vokal at få selskab af et mere kontant, lidt dystert lydbillede til forskel fra Phlakes vante, lidt mere afslappede lyd. Den slags er der dog også masser at hente af i sange som den solstiksdøsige ‘Waited All Summer’, ’Slip Away’ og den ulmende ‘Silly Dancer’.
’T.I.D.O.Y.S.’ er et virkelig vellydende album, der både tester grænser, men samtidig også tør hvile i at gøre det, Phlake ved, de er gode til: Poppede skæringer med soulede akkorder og bløde, næsten boyband-agtige fraseringer fra Mads Bo Iversen.
Det eneste ubesvarede spørgsmål er: Hvorfor alt det hemmelighedskræmmeri med Mercedes the Virus?
Alle ved, at vokalmanipulation eksisterer og er en integreret del af, hvordan popmusik produceres. Så hvorfor gøre et så stort nummer ud af det?
Den androgyne, kunstige vokal havde været mere interessant, hvis den var blevet ordentligt introduceret som et eksperimenterende nyt redskab i Phlakes univers – og ikke brugt som et hemmelighedsfyldt partytrick, der i min optik undervurderer Phlakes lyttere en lille smule.
Skræller man postyret væk, er ‘Madscedes’-vokalen dog virkelig smuk og sender tankerne i retning af Rhye og Vera, der ligeledes har gjort androgyne, næsten lidt maskinelle stemmer til en del af deres lyd.
De mange kærlighedssange, der opererer som duetter mellem Mads og Mercedes, fungerer overraskende godt, og der er masser af følsomhed og nuancer i den rolige, maskinelle stemme, der spiller ping pong med Mads Bo Iversens lyse popvokal på eksempelvis den catchy ‘URL’swhere’ og den mere nedtonede ‘Silly Dancer’.
Albummets koncept, der tegnes op af (kærligheds)vira-metaforer, albumtitlen ‘The Illegal Download of Your Soul’ og vokalmanipulation, forbliver dog et lidt ubesvaret spørgsmål.
Det er klart, at Phlake gerne vil berøre noget om teknologi og kærlighed, og hvordan begge kan ses som viruslignende, men duoens budskab og deres egentlige perspektiv er svært at gennemskue.
Det overskygger dog ikke det faktum, at ’T.I.D.O.Y.S.’ er et solidt popalbum, hvor Phlake introducerer en spændende, lidt mere grænsesøgende og dyster lyd, der klæder deres ellers lidt kække popunivers.
Kort sagt:
Selv om det er lidt svært at gennemskue selve konceptet, er ’T.I.D.O.Y.S.’ et gedigent popalbum, hvor Phlake tør udfordre den lyd, man kender dem for.