Hverken buhråb eller bodyshaming kan stoppe rapperen Coi Leray

Den 24-årige amerikaner har været et af årets store gennembrud og ligner et godt bud på hiphopscenens næste store stjerne. Det skyldes – ud over stærke sange – både hendes sans for viralitet og en særlig form for kropspositivtet.
Hverken buhråb eller bodyshaming kan stoppe rapperen Coi Leray
Coi Leray. (Foto: Jason Koerner/Getty Images)

På overfladen ligner Coi Leray det, der på internettet kaldes et ’industry plant’. Altså sådan en rapper, der primært er kommet frem på grund af sine (pladeselskabs)forbindelser og sin evne til at skabe opmærksomhed.

Den 24-årige artist er således datter af den berygtede Benzino, der er grundlægger af The Source, som i mange år var verdens vigtigste hiphopmagasin.

Coi Leray var derudover i første omgang semikendt for at være kæreste med Soundcloud-rapperen Trippie Redd. Hun havde derfor både en relativt stor følgerskare på sociale medier og adgang til store gæsteoptrædener fra begyndelsen af karrieren.

Coi Leray er altså ikke den klassiske underdog-historie, hiphoppen ellers elsker at fortælle. Hun er ikke en tidligere stripper som Cardi B, der har arbejdet sig hele vejen op, eller en tidligere kriminel, der har valgt musikken som udvej – a la Gucci Mane og (helt vildt) mange andre rappere.

Men 2021 har faktisk været året, hvor Coi Leray for alvor fik visket industry plant-stemplet af.

Hun har nemlig været her, der og alle vegne. Sange som ’Twinnem’ og ’No More Parties’ har taget springet fra TikTok til hitlisterne, hun har været på turné med Lil Durk og Lil Baby, og så har hendes særlige form for kropspositivisme ført til en bølge af støttende kommentar på hendes sociale medier og under hendes YouTube-uploads.

Der er altså sket en hel del for den unge rapper i 2021. Lad os starte med selve musikken.

Mosquito-stemme

Hvis man går tilbage og lytter til Coi Lerays sange fra de seneste år, er det som at lytte til en kunstner, der prøver at finde sig selv.

Der er rigtig mange Soundcloud-inspirerede sange som det tidlige minihit ’Huddy’, hvor hun bruger et mere aggressivt flow, der ikke rigtig passer til hendes ret tynde stemme. Der er også forsøg med helt andre genrer som dancehall.

Men på Coi Lerays nyere numre har hun fundet sin stil. På de tidligere nævnte hits som ‘Twinnem’ – plus en række features på for eksempel Pressas ’Attachments’ eller Young Thugs ’I Like’ – gør hun nemlig sin tynde stemme til en styrke.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

I stedet for at prøve at råbe igennem leverer Leray nu sine sætninger i et hviskende, underspillet toneleje. Det er næsten en smule beslægtet med Playboi Cartis babystemmeflow, og Leray har også samme spænding mellem hårde eller seksuelle tekster og ekstremt sukkersød vokal. Visse kommentarer har kaldt det en mosquito-stemme, hvilket på en eller anden mærkelig måde passer meget godt.

Der er desuden næsten lidt hyperpop over den uventede sammenstilling af noget meget nuttet og noget hårdt. Det er nok for meget af det gode at kalde Coi Leray for hyperrap, men den er ikke helt gal.

Lidt skarpt formuleret kan man sige, at hun før virkede som om, hun prøvede alt for hårdt, mens hun nu nærmest lyder som om, hun slet ikke prøver. Hun er gået fra anstrengt til nonchalant. Og det har alle dage været en virkelig god evne som rapper, når man lyder som om, sætningerne kommer helt af sig selv.

Sådan har Leray lydt i 2021 – uanset om hun forsøgte sig med hårdere trap med Pooh Shiesty på ’Big Purr’ eller rendyrket r’n’b med Gunna på ’Slide’. Sidstnævnte gæsterapper er nok Coi Lerays nærmeste musikalske slægtning. Gunnas ’Wunna’-album dyrkede jo samme svævende, wavy lyd, som nu er Lerays foretrukne stil.  

Derudover har hendes hviskende flow faktisk lidt samme kvalitet som den britiske sanger PinkPantheress, der synger som om, hun næsten ikke udtaler ordene. Og ligesom PinkPantheress er Coi Lerays karriere også for alvor blomstret på TikTok.

Man må gerne twerke, selv om man er tynd

TikTok har åbenbart en forkærlighed for den slags næsten mussestemme-vokal, Coi Leray har.

Men derudover har hun også bare været virkelig god til at udnytte sin popularitet på platformen med blandt andet en ’Twinnem’-challenge, der blev sparket i gang sammen med ingen ringere end Justin Bieber.

Det er dog ikke kun sange og challenges, der har gjort Coi Leray populær på TikTok. Hun har også en ret unik stil, der dyrker ting som bøllehatte, baggy bukser og kasketter, der ellers historisk set mere har været at finde i en drengegarderobe. Samtidig med, at hun heller ikke er bleg for at uploade twerk-videoer eller poste sexede fotos.

Især Coi Lerays selvsikre seksualitet og hendes twerk-videoer har fået meget omtale. Rapperen er nemlig en del tyndere bygget end det kardashianeske kvindeideal, der ofte dyrkes i eksempelvis rapvideoer, og har desuden bøjle på tænderne.

Alligevel tør hun altså – gisp! – at poste sexede billeder og videoer.

Det har ført til en bølge af positive tilkendegivelser på eksempelvis ’No More Parties’-videoen, hvor andre kvinder skriver, at Lerays selvtillid omkring sin krop inspirerer dem.

»Hver dag er der 100 folk, der skriver til mig og siger: ’Yo girl, du får mig til at have det så godt med min krop’«, har Coi Leray udtalt til Billboard.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Men hendes selvsikre forhold til sin krop har også udløst meget sexisme og bodyshaming.  

»Jeg sværger, folk har notifikationer på mig, bare så de kan hade på mine optrædener, min krop, min bøjle«, har hun sagt til LA Times. Men som den virale strateg, hun tydeligvis er, har hun også øje for, at de negative kommentarer er benzin på hypebålet: »Det hele passer perfekt ind i min promoplan«, som hun har sagt i samme interview.

Og mon ikke, hun også vidste, at det ville pisse nogle gamle hiphophoveder af, når hun brugte en del af sin freestyle i magasinet XXL’s årlige talentkåring på at twerke i stedet for at rappe?

På den måde er der næsten lidt Lil Nas X over Coi Leray. Hun bruger de fordomsfulde reaktioner, man stadig møder mange steder, til sin egen fordel.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Det mest virale menneske på planeten

Den unge rapper ved altså, hvad hun gør. Hun trykker på de rigtige (eller forkerte) knapper med vilje.

Men det er nu alligevel deprimerende at se, hvor udbredt sexismen stadig er visse steder i hiphopkulturen. Som når kvindelige rappere som Coi Leray eller Rico Nasty konsekvent bliver buhet ud eller ignoreret totalt til festivalkoncerter eller opvarmningsoptrædener.

Noget der stort set aldrig sker for deres mandlige kollegaer.

Men når man følger Coi Leray på sociale medier eller ser hendes videoer, er det samtidig opløftende at se, at det ikke har slået hende ud. Og at hun får støtte andre steder fra. Efter en optræden til Rolling Loud-festivalen, hvor publikumsreaktionen var negativ, støttede Nicki Minaj og Polo G hende offentligt.

Coi Leray reagerede i øvrigt på karakteristisk vis. Nemlig ved helt enkelt at sige på Instagram Live, at hun fortsat var »den mest virale person i verden«.

Det udsagn er selvfølgelig lidt af en overdrivelse. Men kun lidt. For Coi Leray har været virkelig god til at få alle til at tale om sig i 2021 – både gennem virale øjeblikke og gennem musikken. Og det ændrer sig nok næppe næste år.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af