Normalt er popstjerners mest inkarnerede fans, de såkaldte stans, ikke ligefrem de mest kritisk indstillede mennesker. Oftest er støtten mere eller mindre betingelsesløs, når idolet udgiver en sang eller et album.
Sådan har det bare ikke helt været for Charli XCX på det seneste.
En stor del af den britiske musikers fans elsker hende nemlig for den mere eksperimentelle hyperpop-stil, som hun har gjort til sin signaturlyd de seneste år. Og de er bestemt ikke tilfredse med den mere klassiske poplyd, Charli XCX har favoriseret på nyere singler som ‘Good Ones’, ‘Beg For You’ og senest ‘Baby’, der udkom tirsdag.
Kritikken er haglet ned over popsangeren fra egne rækker, og det har fået hende til at reagere af flere omgange.
I kølvandet på udgivelsen af ‘Beg For You’ i slut-januar antydede hun på Twitter, at den mere polerede lyd også skyldtes, at hun skulle finansiere en stort anlagt turné, og at de negative reaktioner havde indflydelse på hendes sindstilstand.
»Jeg har kæmpet en del med mit mentale helbred de seneste måneder, og selvfølgelig gør negativitet og kritik det sværere at håndtere«, lød det blandt andet dengang.
Nu, hvor hun har udgivet den relativt konventionelt poppede ‘Baby’ sammen med en dansevideo, er kritikken igen blusset op – og Charli XCX har endnu en gang givet igen.
I en række Twitter-opslag går hun således imod teorier om, at hun er blevet »tvunget« til at danse, og at hun skulle være i en midtlivskrise. Og så forsvarer hun sin nye sang:
»Det irriterer mig ikke, at nogle folk har æraer, de foretrækker (…), men hvis du ikke synes, ‘Baby’ er et hit, så ved jeg ikke, det gør mig meget mistænksom«.
Dette er nok ikke det sidste kapitel i sagaen om Charli XCX’s nye stil. Hendes nye album, ‘Crash’, udkommer nemlig 18. marts.