1. Roskilde Festival ved åbenbart ikke, hvor populær Jack Harlow er
Apollo, really? Jack Harlow er en af de mest populære rappere i hele verden lige nu. Han har et af verdens største hits i øjeblikket med ‘First Class’.
Han kommer kun til at blive mere omtalt de næste måneder, så at have ham på Apollo er bare garanti for en overfyldt koncert. Og det bliver godt nok synd for den queer dj-trio, der spiller inden da, idet der nok vil være rigtig mange folk, der bare er mødt op for at få en tidlig Harlow-plads torsdag aften.
For at gøre det endnu værre, går Harlow på kun 45 minutter efter Baby Keem ovre på Arena – man må da ellers antage, at de to har en del fælles fanskare.
Er det os, der misser noget? Eller er det her bare en stor malplacering?
2. Der er en ny scene lige pludselig: Mantra
Det er selvfølgelig ikke uhørt, at der kommer nye scener. Vi fik eksempelvis hybridscenen Platform annonceret for ikke så længe siden. Men Platform blev annonceret med sit eget dedikerede program. Det samme gjorde KlubRå-området i 2018, og det samme gjorde Mayhem/Escho-scenen i 2016.
Mantra derimod byder på et lineup, der minder meget om søsterscenen Pavilion – og en række navne, der var på plakaten længe inden, selve scenen blev annonceret. Eksempelvis er længe annoncerede navne som Yola, Sam Wise og Sampa The Great at finde på denne nye scene, der kommer til at ligge centralt på festivalpladsen.
Mantra-scenen kører kun i dagstimerne. Samtidig er det besluttet, at Apollo kun kører i aftentimerne i år (også noget af en overraskelse). Så ved en 20-tiden hver dag overtager Apollo altså essentielt Mantras plads i programmet.
3. Phoebe Bridgers er på Avalon, mens kollegerne får Arena
Lidt ligesom med Jack Harlow er indiescenens nok største nye navn disse dage åbenbart heller ikke erklæret Arena-egnet (men koryfæer som The Whitest Boy Alive og Kings of Convenience er). Det er ekstra mystisk, når andre yngre indierockere som Mitski og Big Thief med rette er blevet placeret på Arena.
Mitski og Big Thief har man dog haft relativt gode muligheder for at se i Danmark, mens Phoebe Bridgers ikke har været her siden sin optræden med Better Oblivion Community Center i maj 2019 – og vi skal helt tilbage til 2018 for den seneste koncert i eget navn.
Bridgers må være ekstra eftertragtet, idet danskerne aldrig har kunnet opleve sangene fra mesterværket ‘Punisher’ live. Avalon bliver formentlig godt proppet torsdag.
4. Artigeardit indtager natten
Da Artigeardit spillede på Roskilde Festival i 2019, var det på Apollo kl. 12.30. Vi havde selvfølgelig forventet en større scene denne gang – formentlig Arena – og vi havde også forventet en lidt senere spilletid. Men 02.00 på torsdagsprogrammet er godt nok sent!
Men mon ikke, Ardit kan klare det? Spilletiden kunne faktisk godt gå hen og gøre det hele endnu mere magisk – og rowdy.
Rapperen har en stor, dedikeret fanskare, og der er lagt op til en myriade af gæster. Vi krydser for eksempel fingre for, at navne som Lamin, Kesi og måske Barselona kigger forbi.
5. Amina, FVN og Sosa åbner Arena fredag
Tre spirende kunstnere, der hver for sig uden tvivl ikke er store nok til Arena. Men skulle de være af Arena-størrelse, når man slår dem sammen?
Måske? Nu er det jo trods alt en kl. 14.00-koncert, og trioen af danske rappere og sangere er klart det, der appellerer bredest i programmet lige dér.
Lad os sige det sådan her: Det er et sats fra Roskilde Festivals side. Vi håber, at det kommer til at fungere.
6. St. Vincent kørt i stilling som Orange-navn
Her på Soundvenue havde vi gættet lidt på, hvem der mon skulle indtage Orange Scene inden Haim og The Strokes om lørdagen. Vi konkluderede, at det nok ville ende med at være nogen fra den pakke navne, der udkom sammen med spilleplanen. Det viser sig dog at være St. Vincent, der ellers på papiret så ud til at være lørdagens store Arena-navn.
Men bevares: St. Vincent fik Arena i både i 2015 og 2018. Måske er det på tide, at hun prøver kræfter med en ny scene.
Den 70’er-soulede lyd fra hendes seneste album, ‘Daddy’s Home’, er også mere samlende og bredt appellerende end lyden på nogen af hendes tidligere album. Og så har hun samlet et band ved navn The Down And Out Downtown Band, der efter alt at dømme er støbt til scener af denne størrelse.
Så vi forholder os alligevel forsigtigt optimistiske, selv om vores første indskydelse var, at scenen er for stor til hende.
7. Ashnikko får Arena i primetime
Vi havde nok umiddelbart set Ashnikko som et Apollo-navn. Hendes dejligt provokerende electropop har dog kæmpestor medvind på TikTok, og Ashnikkos tårnhøje streamingtal taler deres eget sprog.
Så Roskilde har sandsynligvis ramt rigtigt, også selv om det føles meget hurtigt, at den unge popkomet indtager så stor en scene.
Men psst … kig også lige på Jack Harlows streamingtal.
Se den fulde spilleplan hos Roskilde Festival HER.