Roskilde Festival: Dua Lipa optrådte ikke bare på Orange Scene – hun erobrede den
Da Dua Lipa tilbage i 2018 besøgte Roskilde Festival, havde hun et enkelt album og et par succesrige singler i rygsækken. Dengang stod det måske nok klart, at briten besad alle de elementer, der hører sig til den perfekte popstjerne. Spørgsmålet var nærmere, om hun var helt klar til at påtage sig den mastodontiske opgave, det er at spille Orange Scene op.
Der er dog få kunstnere, hvis karriere er vækstet så eksplosivt som Dua Lipas de seneste par år, hvor hun har været allestedsnærværende på både hitlister og ikke mindst TikTok.
Hun har på mange måder udgjort soundtracket til de fester, der aldrig blev under corona, og derfor var det da også befriende endelig at se hende kropsliggøre de sange, der indtil nu har eksisteret udelukkende i høretelefoner og på små skærme for så mange af os.
Hvis der herskede tvivl i 2018, blev den i hvert fald gjort til skamme torsdag aften. Dua Lipa optrådte ikke bare på Orange Scene. Hun erobrede den som den perfekte popmaskine.
Med 2020-albummet ’Future Nostalgia’ som overordnet ramme indledte den 26-årige kunstner en storstilet dansefest med 80’er-bangeren ’Physical’. Derfra var der ikke meget slinger i valsen, og da tonerne til gennembrudshittet ’New Rules’ klingede ud over Dyrskuepladsen, var det som en moderne nostalgi, der mindede publikum om de gode tider, før corona gjorde det umuligt for os at dele den slags oplevelser, som udspillede sig denne torsdag aften ved Orange Scene.
Dua Lipa dansede og sang sig på karakteristisk ubesværet vis igennem sin perlerække af hits, hvor især ’One Kiss’ og dens underspillede tropical house var et perfekt match med et Roskilde Festival badet i sommerskumringens lys.
Selv om koncerten var stramt koreograferet, beviste Dua Lipa dog også, at hun kan udvide popskabelonen. Det skete blandt andet, da hun på den altid flotte ’Be the One’ startede fællessang og desuden pressede sit vokalregister, så man pludselig følte, der var meget mere på spil. Hun doserede det koreograferede og løsslupne perfekt og fik sågar headbanget under ’Hallucinate’.
Hvis man skal sætte en enkelt finger på noget, så må det være, at den britiske popstjerne endnu ikke mestrer kunsten at skabe de rørende øjeblikke, hvor musikken og sangen taler helt for sig selv. Hun forsøgte sig kortvarigt med den feministisk ladede ’Boys Will Be Boys’, men afbrød i stedet nummeret brat med et dancebreak – og så skulle vi ellers tilbage til det sædvanlige program.
Hvis Dua Lipa skal helt op i de allerøverste luftlag, skal hun også hvile i de mindre bombastiske øjeblikke.
Men når bassen pumper er alting jo godt, og da ’Levitating’ og ’Don’t Start Now’ sluttede magtpræstationen af med en tour de force af funky bas og genkendelige hooks, var der ikke et øje tørt.
Dua Lipa kom, så og sejrede.