Potentialet i Moderats gendannelse bliver først forløst til fulde, når man ser dem live
Da den elektroniske supergruppe Moderat i 2017 meldte ud, at de gik hvert til sit, ærgrede jeg mig over, at der ikke var udsigt til mere ny musik fra dem. Men jeg ærgrede mig endnu mere over, at jeg aldrig havde oplevet en af deres sagnomspundne koncerter.
Trioen, der er en sammensmeltning af Apparat (Sascha Ring) og Modeselektor (Gernot Bronsert og Sebastian Szary), fandt dog sammen igen, hvilket i maj resulterede i et nyt album. Og mens ‘More D4ta’ skam var en fin udgivelse, var det først, da jeg så dem mandag aften i Den Grå Hal, at comebackets potentiale blev forløst til fulde.
Det sug i maven, jeg mærkede, når et nummer byggede op til et klimaks, var euforisk. Den kropslige reaktion, når en velklingende synthline sad lige i skabet, fik mig til at tabe pusten. Det intense lysshow matchede de eksplosive drops såvel som Sascha Rings ømme vokal.
Dertil udviste de noget showmanship i en grad, som kun få acts i deres genre formår. Det er måske ikke det mest flashy i verden at skrue på knapper fra scenen, men de tre tyskere agerede på scenen, så der ikke var tvivl om, at de også mærkede musikkens potens.
Jeg kan ikke nævne ét nummer, der ikke overgik sin studieudgave. Standarden blev lynhurtigt sat højt på andet nummer, hvor jeg måtte samle kæben op fra gulvet. Det loopy ‘A New Error’ blev genialt opbygget, så bedst som man troede, at det var ved at runde af, begyndte et nyt lille stykke, der var endnu federe og mere svimlende end det foregående.
‘Reminder’ blev stedvist så apokalyptisk og bragende, at det føltes som om, de havde begået en atombombe i musikalsk form. Det voldsomme ‘Animal Trails’ blev til et støjende og filmisk soundscape, hvor industrial-klingende trommer lød som pistolskud, og dubstep-klingende wubwub-bas gjorde lyden endnu mere intens og gribende.
Hittet ‘Bad Kingdom’ blev helt frækt og seksuelt midt i al fællessangen – det var pludselig som at se en 20 år yngre udgave af Depeche Mode.
Selv det noget blødere materiale fik lov til at skinne. ‘Fast Land’ var mere triphoppet med lækre klange, der på én gang var både støvede og massive. Og den synthwavede lyd på ‘More Love’ blev markant kraftigere, imens Gernot Bronserts forvrængede vokal var som en ukontrolleret strøm af følelser.
Trioen kom altså vidt omkring – men altid med vellyd, professionalisme og scenetække lig de færreste af deres kolleger. Moderats genopstandelse er afgjort deres renommé værdigt.
Kort sagt:
Moderats gendannelse har ført et godt album med sig, men det er i koncertformatet, at de for alvor beviser, hvorfor det har været tiltrængt at få dem tilbage – gang på gang imponerede den elektroniske trio stort i Den Grå Hal.